La cateva zile dupa ce „ne-am vazut” si am plecat impreuna la plimbare, spuneam pe twitter ca noul Citroen DS5 e o masina complet neascultatoare si incapatanata. In sensul ca se incapataneaza sa se conduca singura. Personalitate, frateeeeee… de n-ai vazut… Da, la acelasi lucru ma gandesc si acum cand scriu articolul. Mi-a placut si e o masina care se incadreaza fara nici cea mai mica problema in gama premium. Ca de altfel orice alt reprezentant al gamei DS. Cu toate astea, Citroen DS5 este un model destul de greu catalogat. Nu e nici hatch, nu e nici break. In acelasi timp, e si hatch si break si am curajul sa spun ca baietii de la Citroen si-au dorit un crossover de talie mica, dar s-au oprit exact la punctul care face trecerea intre ce au facut ei si un crossover adevarat. 🙂
Haideti sa vedeti si cu ce m-am jucat cateva sute de kilometri. Am avut in teste un Citroen DS5 THP 200, cu un motor de 1.6 litri si 200 CP. Da, un benzinar cu un consum relativ marisor, dar, dupa cum se vede, destul de puternic pentru o masina masiva, cei 200 cai putere (6.000 rpm) facandu-si treaba atunci cand trebuie, exact cat trebuie. La fel si cuplul, cei 275 Nm fiind disponibili de la 1.700 rotatii/minut, evident, o caracteristica a motoarelor turbo. Transmisia? Una manuala in sase rapoarte, insa extrem de precisa. Unde se vad toate acestea (caii, cuplul, transmisia)? Sigur, se vad in felul in care masina ruleaza… Aici intrand si viteza maxima sau sprintul. Prima poate te da pe spate, dar nu prea ai unde sa o vezi (tinand cont de drumurile pe care circulam noi): 235 km/h. Sprintul 0-100, sigur… nu te impresioneaza: 8.2 secunde. Si nu impresioneaza comparativ cu alti, sa le spunem, competitori. Pentru ca in rest, „sprintul” care intereseaza pe toata lumea va ajuta si la plecarea de pe loc, dar si in depasiri. 🙂
Mai multe detalii si imagini in continuare
Inca un aspect care intereseaza pe toata lumea este consumul. Traseul parcurs? Pai care altul… Bucuresti – Vaslui – Bucuresti, cu un mic ocol prin Braila. Total kilometri parcursi? 770. Si consumul mixt pentru toti acesti kilometri a fost de 8.4 litri/100 km, cu o viteza medie de 55 km/h. Prin Vaslui „m-am plimbat” vreo 74 km, cu o viteza medie de 24 km/h si cu un consum de 13.3 litri/100 km. Vi se pare destul de mult daca va uitati la cifre, nu? Insa trebuie sa tineti cont ca discutam despre un model care ascunde sub capota vreo 200 CP. Ei? Parca nu mai e asa mult, nu? Intr-adevar, daca facem comparatie cu ce spun datele tehnice, exista ceva diferente. Pentru ca fisa tehnica spune urmatoarele: consumul mixt este de 6.7 litri/100 km, cel urban este de 8.9 litri/100 km, iar cel extraurban este de 5.5 litri/100 km. Si credeti-ma, am incercat tot ce se putea pentru a ajunge cat mai aproape de cifrele oferite de Citroen, dar nu mi-a iesit. Cu toate astea, inca o data, va rog sa tineti cont de caii putere de sub capota. 🙂
Da, sta bine la motorizare, dar sta la fel de bine si la partea de imagine. Fie ca vorbim despre interior, fie ca vorbim despre exterior. Pana la urma, design-ul este punctul forte in ceea ce priveste gama DS. Primul lucru care te „loveste” in momentul in care intri in masina, pana a observa materialele de foarte buna calitate placute la atingere, este multitudinea de butoane amplasate pe bord, pe consola centrala, pe volan, pana si pe consola de pe plafon. Pentru ca da, exista o consla si pe plafon. Chit ca as fi preferat un acoperis panoramic intreg (acum este impartit in 3 zone), imi place consola de pe plafon. Bordul este impartit in 3 parti: doua digitale si unul analog, insa cel din urma ofera si un afisaj digital pentru viteza cu care rulam. Viteza mai este afisata si pe un Head-up Display, care in momentul in care oprim motorul se piteste frumos in bord. 🙂 Inca un lucru de luat in considerare este faptul ca pe portiere nu mai gasiti niciun buton, toate fiind amplasate pe consola centrala. Cat despre design-ul exterior chiar nu stiu ce sa va spun… Va las sa va uitati la imagini si sa descoperiti singuri… 🙂
Ce mai gasim in interior? O bancheta rabatabila spate, tapiterie piele Club Fauve (design-ul fiind asemanator unei bratari de ceas), un ceas analog montat pe consola centrala, un buton Citroen eTouch (pentru apelurile de urgenta), centuri pretensionate, clima bi-zonala, oglinda retrovizoare electrocroma, sistem ISOFIX pentru doua scaune copii, scaune fata reglabile electric si cu incalzire, torpedou luminat si ventilat. Sa nu uitam porbagajul de 468 litri si dimensiunile modelului: 4.275mm lungime, 1.810 mm latime, 1.552 inaltime si un ampatament de 2.607 mm.
Si daca tot v-am amintit cateva lucrusoare ce tin de tehnologie, sa nu uit sistemul audio CD bi-tuner RD5 MP3, prizele de 12 V, navigatia si un lucru care „m-a stresat” maxim: sistemul de avertizare atunci cand depasesti banda de rulare. E un sistem excelent pentru cei care au probleme cu atipitul la volan si e un sistem care te invata ca atunci cand depasesti sau schimbi directia de mers este OBLIGATORIU sa semnalizezi. Pentru ca altfel, iti va „tremura” scaunul de fiecare data… Fie pe dreapta, fie pe stanga. 🙂
Pentru ca tot ziceam de partea asta de tehnologie, care, pana la urma, tine de siguranta, sa vorbim putin si despre siguranta si despre ce au pus cei de la Citroen pe DS5. Avem ABS cu repartitor electric de franare, avem airbag-uri frontale, laterale fata si cortina (fata/spate), avem asistenta la parcare si fata si spate, avem asistenta la pornirea in panta, avem controlul tractiunii, avem controlul electronic al stabilitatii (ESP), avem tetiere fata reglabile pe inaltime si cu 4 directii de inclinare, vorba melodiei, „aviem di tati”… 🙂
Desi are o suspensie tarisoara, daca ar fi sa ma refer la felul in care se tine pe sosea, nu prea am ce sa spun. Da, este o masina grea, si poate asta este un avantaj, fie ca vorbim de directie, fie ca vorbim de felul in care se comporta in viraje. Pentru ca se comporta perfect. Pana la urma, daca poti lua viraje la viteze destul de mari fara ca masina sa-ti dea senzatia ca esti in viraj, mie mi se pare ok. Cum cred eu ca au reusit tehnicienii de la Citroen sa faca acest lucru? Simplu! As concluziona totul intr-un cuvant: echilibru. Au reusit sa aduca un echilibru intre putere motor, sasiu, dimensiuni etc. Pe scurt, au reusit sa faca un tot.
Nici la partea de vizibilitate nu sta rau. Poate tocmai de aceea au amplasat doi piloni frontali care „se intalnesc” in partea de sus. Iar intre cei doi piloni avem o suprafata vitrata, lucru care e de mare ajutor. La partea din spate (la luneta ma refer), desi din imagini pare ca nu prea se vad multe, asa cum spuneam, doar pare. Pentru ca ofera vizibilitate exact atat cat ai nevoie. Si daca ti se pare ca nu-i ok, oglinzile retrovizoare iti stau la dispozitie. Poate singurul lucru care m-a deranjat uneori a fost oglinda retrovizoare centrala si sistemul de prindere al acesteia. Uneori acesta „musca” din vizibilitate si trebuie sa apleci putin capul pentru a vedea mai bine. 🙂
Ca intotdeauna, pentru final am lasat pretul, ce mi-a placut si ce nu mi-a placut. Pretul de baza pentru DS5-ul testat este de 35.800 euro cu tot cu TVA. Iar daca mai adaugam culoarea metalizata Gris Galena (700 euro), tapiteria piele Club Fauve (1.650 euro) si sistemul HiFi DENON (500 euro), ajungem la un total de 38.650 euro (TVA inclus).
Ce mi-a placut? Motorul cu tot ce ascunde el, printre altele referindu-ma la cei 200 CP. Design-ul. Si cel interior si cel exterior. Confortul… (te vei simti minunat in interiorul unui DS5). Materialele care au fost folosite in interior. Felul in care au fost amplasate butoanele pe consola centrala si lumina ambientala.
Ce nu mi-a placut? Consumul… Nu a deranjat foarte tare, da’ l-as fi vrut putin mai apropiat de ce spune fisa tehnica a masinii. Pretul… Si nu pentru ca nu e accesibil. E accesibil comparativ cu concurenta, insa nu e accesibil (daca-mi este permis sa spun asa) cumparatorilor de Citroen. Apoi, nu mi-a placut sensibilitatea senzorului care te avertizeaza ca ai schimbat nitel directia de mers. Sa mai adaugam suspensia (putin) si obstructionarea vizibilitatii de catre suportul oglinzii retrovizoare interioare. Si cam atat…
Nu in cele din urma, multumiri Laurei Antonov si Paulei Olteanu de la Citroen Romania! 🙂
Un test bine realizat, onest si la obiect.Felicitari.
Multumesc! 🙂