A fost DS3. Acum a venit randul lui Citroen DS4. Si stati fara grija, urmeaza si Citroen DS5. Dar sa revenim la DS4. Sa presupunem, repet, doar presupunem ca nu-ti place exteriorul masinii. Nu te da pe spate, desi e foarte eleganta. Insa, in momentul in care ai intrat in cabina, interiorul premium n-are cum sa nu-ti smulga un zambet. N-are cum, pentru ca arata intr-un mare fel. O sa vorbim nitel mai jos despre toate astea. Eu am vrut doar sa fac o introducere, ca sa intelegeti ca mie, cel putin in ceea ce priveste design-ul, mi-a placut mult. Cu toate astea, cativa dintre cei care au vazut-o au fost mult mai impresionati de interior comparativ cu exteriorul. Si nu, nu incercati sa faceti comparatii cu Citroen C4, pentru ca n-au nici cea mai mica legatura una cu alta…
Bun! Hai s-o luam usor… Am avut in teste versiunea Citroen DS4 Sport Chic 1.6 THP 200. Deci un benzinar. Un benzinar care, poate desi nu pare, promite mult. Promite cu cei 200 cai putere la 5.800 rpm, dar si cu un cuplu impresionant: 275 Nm disponibili de la 1.700 rotatii. Destul de devreme, asa-i? 🙂 Iar transmisia manuala in sase trepte isi face treaba de minune: totul este cat se poate de sigur, scurt… o cutie care parca ar sti dinainte ce vrei sa faci si e pregatita sa actioneze in cel mai scurt timp. Pana unde te poate duce combinatia cai putere-cuplu-transmisie? Simplu: te duce de la 0 la 100 km/h in 8.5 secunde. Veti spune ca e mult pentru un benzinar de 200 CP. Dar pana la urma, pe cine intereseaza sprintul in orasele din ziua de azi? Unde castiga teren Citroen DS4? Clar la viteza maxima, viteza care ajunge pana la 235 km/h. Si chiar si asa, nici aici nu intereseaza prea mult (daca ar fi sa facem o referire la strazile din Romania si la limitele de viteza impuse prin regulament, nu? 🙂
Mai multe detalii si imagini in continuare
Am vazut ce face la sprint, am vazut ce face la viteza maxima, am vazut cam care e cuplul, am vazut si herghelia din cate „capete” e formata. A venit momentul sa vedem de ce „nutret” au nevoie toti acesti caluti stransi cu grija in „tarcul” de sub capota. La consum ma refer. Ca mai in toate testele de pana acum, traseul meu este foarte bine stabilit: Bucuresti – Vaslui (popas de cateva zile) – Bucuresti. Si inainte de a va spune ce am scos eu, sa va spun care sunt datele oficiale oferite de catre cei de la Citroen: un mixt de 6.4 litri/100 km, un urban de 8.4 litri/100 km si un extraurban de 5.2 litri/100 km. Eu am parcurs cam 700 km, mai exact 711 km. Ce a arata bordul dupa toti acesti kilometri? Pai a aratat asa: 711 km parcursi cu o viteza medie de 50 km/h si cu un consum de 7.3 litri/100 km. Distanta Bucuresti – Vaslui (320 km) a fost parcursa cu o viteza medie de 59 km/h si cu un consum de 6.9 litri/100 km. Cat am stat in oras, am parcurs 65 km, cu o viteza medie „impresionanta” de 19 km/h, consumul fiind de 11.3 litri/100 km. Deci, nu mult peste ce scrie cartea tehnica, dar nici aproape… Si mentionez ca am mers fara aer conditionat, fara bagaje, fara geamuri deschise, fara apasat pedala de acceleratie „in blana”. Sa spunem ca am mers „la consum”…
Si daca am vazut cam care-i treaba cu lucrusoarele ascunse sub capota, cu performantele de care este in stare si cu consumul, hai sa ne ocupam putin si de imagine. Va spuneam la inceputul articolului ca daca in ceea ce priveste exteriorul multa lume poate nu-l observa pe strada, la partea de interior se schimba datele problemei. Primul lucru care iti atrage privirea este tapiteria din piele Club Habana de pe scaune, tapiterie care imita bratara unui ceas. Abia dupa aceea urmeaza elementele cromate, plasticul de buna calitate, bordul imbracat in piele si multe altele. Intre aceste „multe altele” se incadreaza si afisajul de bord oferit in mai multe culori, dar si partea din spate pentru cei 3 pasageri, chiar daca ei nu se bucura de acelasi „confort” ca si pasagerii fata. Ma refer la faptul ca geamurile spate nu se deschid… Nu… nu este vreun defect de fabricatie… Pur si simplu geamurile spate au fost gandite sa nu se deschida. Dar chiar si asa, te simti ca intr-o „casuta” care te protejeaza de tot ce-i „rau” afara. E unic, e primitor, e intim… 🙂
Normal… Ma veti intreba „ok… intim, intim… da’ cat de sigur ma pot simti in masina asta?”… Ei bine, foarte sigur! Pentru ca inginerii Citroen au reusit sa adune cam tot ce trebuie pe noul Citroen DS4. Dovada stau cele 5 stele obtinute la teste EuroNCAP si procentul de 97% pentru protectia pasagerilor adulti. Ce mai gasim? Mai gasim ABS, AFU si REF, ESP+ASR, airbag-uri frontale (sofer si pasager), laterale fata si cortina fata/spate, martor si avertizor pentru momentul in care nu cuplati centurile de siguranta si senzori de parcare fata/spate. Plus sistemul de monitorizare a ceea ce se cheama „unghi mort”, prin introducerea beculetului portocaliu in oglinda retrovizoare, beculet care se aprinde in momentul in care cineva va depaseste. 🙂
Sta bine… La drum ma refer… Sta bine pe drum… Nu se „indoaie”, nu se „incovoaie”, nu se apleaca. In doua cuvinte, sta dreapta. La fel ca si in cazul lui DS3, nu prea stie ce-i aia „ruliu”. Bun, bun… nu incercati sa-i testati „puterile”, dar la viteze cat de cat normale, in curbe cat de cat normale, masina ramane paralela cu asfaltul. Mai pe intelesul tutror, cu DS4 veti putea lua un viraj „domol” la o viteza de 100 km/h fara teama ca va v-a „arunca” pe contrasens. Evident, nu incercati acest lucru si in virajele „ac de par”… NICIODATA! 🙂
La fel, la partea de vizibilitate nu veti avea probleme. Totul a fost extrem de bine gandit. Fara ca, spre exemplu, pilonii A sa incurce, fara ca luneta, desi de mici dimensiuni, sa incurce, cu niste oglinzi retrovizoare de mari dimensiuni si care ajuta mult, cu o oglinda retrovizoare interioara electrocroma si cu lumini de tip cornering, puteti sa stati fara grija… Mai nimic nu va incurca in momentul in care sunteti si la viteze mari, dar si atunci cand vreti sa parcati.
Mai am putin si termin, asa ca vreau sa va mai spun ce mai gasim intr-un DS4. Si avem asa: clima bizonala, sistem audio cu 6 difuzoare si subwoofer, conexiune Bluetooth si USB, scaune reglabile cu functie de masaj (credeti-ma, odihnitoare functie), un parbriz cu suprafata vitrata mare si care beneficiaza de parasolare culisante (da, nu doar cu deschidere simpla. Intai culiseaza si apoi, daca soarele deranjeaza, se pot deschide), priza de 230 V in cotiera, frana de mana automata, lanterna si priza de 12V in portbagaj, senzori de ploaie, jante de 18 inch si multe, multe altele.
Inainte de a va spune pretul vreau doar sa va mai spun cam care sunt dimensiunile lui Citroen DS4. Si avem asa: o lungime de 4.275 mm, o latime de 1.810 mm, o inaltime de 1.552 mm si un ampatament de 2.607 mm. Portbagajul? Ajunge la 385 litri, iar rezervorul de combustibil poate primi pana la 60 de litri. 🙂
Revenim la ceea ce de cele mai multe ori doare… Pretul! 🙂 Ei bine, ce am testat eu, in versiunea de baza, nu depaseste 27.991 euro cu tot cu TVA. Daca mai punem culoarea metalizata (600 euro), tapiteria si scaunele incalzite si cu functie de memorare (1.300 euro), pachetul Dark Chrome (300 euro), farurile Xenon (800 euro), amplificatorul HiFi (650 euro) si navigatia eMyWay (950 euro), ne ducem pana la 32.591 euro cu tot cu TVA. 🙂
Si hai sa si concluzionam. Citroen DS4 e o masina minunata. O masina careia nu pot sa-i dau alta nota decat 10. O masina eleganta, o masina care se potriveste de minune oricarei varste, o masina sigura, o masina „nervoasa” atunci cand trebuie, o masina „cuminte” atunci cand trebuie”, o masina din care poti cobora fara probleme atunci cand mergi la o intalnire de afaceri, iar cei care te asteapta stau la fereastra sa vada cu ce masina vii, o masina din care poti cobora si daca esti in slapi si in 20 de metri vei calca pe nisip, iar in fata se vede marea. In final, o masina frumoasa. O masina frumoasa, comoda, eleganta, sigura.
Ce mi-a placut? Designul… Da, chiar si cel exterior. Motorul. Testati-l si veti intelege. Interiorul si materialele de interior. Nu in cele din urma, felul in care este „ascuns” manerul portierelor spate. Functia cruise control si comenzile puse pe volan. 🙂
Ce nu mi-a placut? Ah… Pretul… In primul rand pretul… Urmeaza „suieratul”. Da… Atunci cand deschizi geamul (cel putin fata stanga), se aude un suierat deranjant. Extrem de deranjant… Urmeaza faptul ca geamurile spate nu se deschid. Si nu in cele din urma, putin mai mult sprint nu strica nimanui, nu? Chiar daca am spus mai sus ce am spus, am simtit lipsa acelui „zvac” de care avem nevoie uneori.
Si ca intotdeauna, nu pot sa inchei fara multumirile care se indreapta catre Laura Antonov si Paula Olteanu de la Citroen Romania!
Masina arata foarte bine, sunt curios totusi ce viteza atinge.
Multumesc!
@Mihai, pai am zis in articol: 235 km/h. Sincer, eu n-am fost curios sa vad unde se opreste acul. 🙂