Drive Test: Citroen C-Crosser – C(ris) (Cross)er

Nu stiti despre ce vorbesc, nu? Intr-adevar nu se scrie asa, dar am folosit combinatia de litere pentru a se intelege ca vorbim despre Citroen C-Crosser. Kris Kross e o trupa formata din doi pusti, care prin anii ’90 rupeau topurile cu piesa Jump. Ei bine, cam asa imi venea sa fac de cate ori porneam C-Crosser-ul “…Kris Kross will make you Jump Jump…”

A fost testul complet ca sa zic asa: aproximativ 1.400 kilometri ce au acoperit cateva trasee (Bucuresti-Vaslui,Vaslui-Brasov dus-intors si retur Vaslui-Bucuresti) plus alte drumuri in oras si in afara orasului, asfalt, macadam, drum de tara, sosele uscate, cu polei, cu zapada si, poate cel mai interesant, temperaturi de pana la -29 de grade Celsius. Din acest motiv am tinut sa mentionez ca a fost testul complet. Cum s-a comportat C-Crosser-ul in tot acest timp? Excelent, cu exceptia temperaturilor foarte scazute. Dar acolo, saracu’, n-avea nici o vina. O sa detaliez mai tarziu ce trebuie sa faceti daca va mai prinde vreun frig de genul celui care a fost.

Mai multe detalii si imagini in continuare

Cu ce altceva am putea incepe daca nu cu motorul ? Am avut in test versiunea Citroen C-Crosser 2.2 HDi 156 CP. Stiu, o sa spuneti ca 156 de cai putere pentru o asemenea masina parca nu prea ar fi de ajuns. Va asigur ca nu are nevoie de mai mult, mai ales ca ofera si 380 Nm disponibili de la 2.000 rpm. Desi nu am testat acest lucru pentru ca nici nu sunt omul, nici nu e anotimpul si nici nu am avut unde sa fac acest lucru, va spun ce scrie cartea tehnica: C-Crosser poate ajunge la 100 de km/h in 9.9 secunde, iar viteza maxima este de 200 km/h. Acum cred ca intelegeti de ce am spus ca nu e nevoie de mai mult de 156 CP.

Motorul este ajutat de o cutie manuala in sase rapoarte care, din punctual meu de vedere, lucreaza bine, impreuna reusind sa ofere un condus calm, fara prea multe probleme, indiferent ca esti in oras sau in afara lui, pe sosea sau in off-road, cu sau fara tractiune integrala. Bine…odata cuplata tractiunea integrala, se modifica si consumul. Dar asta e subiectul altui paragraf.

Cum se comporta pe sosea? Frumos, elegant, cu depasiri pe care le poti aborda fara stresul ca cei 380 Nm nu te vor ajuta, iar pe drumuri fara prea multe viraje, cum e cel Tisita-Bucuresti, ai tendinta sa te cam plictisesti pentru ca, desi e mare, C-Crosser-ul ruleaza fin, linistit. Nici pe serpentinele spre Brasov nu s-a comportat rau, doar ca acolo ai mai multa treaba cu treptele 2/3. Cu toate astea, directia este precisa, virajele pot fi abordate lejer, stabilitatea fiind inca un punct forte al masinii.

Va spuneam la inceputul articolului despre drumurile de tara pline de zapada. Am intrat cu teama la inceput, dar C-Crosser parca incerca sa-mi spuna ca e zona unde chiar se simte bine. Si asa era. Pe drum drept, fara pante, indiferent ca folosesti 4×2 sau 4×4, masina va “inota” lejer. Au fost multe pante pe care le-am abordat, dar de mentionat sunt doar 2. Una la Brasov, cam de vreo 30-40 de metri, plina de gheata si zapada, si cu un grad de inclinare de aproximativ 10-15 grade. Pana la jumatatea pantei a urcat lejer cu 4×2, dupa care am fost nevoit sa comut selectorul pe 4×4 pentru a ajunge in parcarea din spatele motelului. Acolo eram sigur ca voi gasi loc de parcare. Asta din cauza pantei si a zapezii. Restul masinilor erau parcate in strada, in fata motelului. 😀

Cea de a doua panta (la mine acasa), putin mai lunga (aproximativ 100-130 m), dar si cu un grad de inclinare mai mic, a fost urcata fara probleme folosind doar 4×2, dar cu o viteza pe care nu mi-as fi permis sa o folosesc la o masina de clasa compacta. Mai ales pe acest drum si mai ales daca e acoperit cu zapada. Ca sa intelegeti, aceasta panta cu Opel-ul Astra pe care-l detin, daca este zapada si n-am cauciucuri de iarna, n-o urc niciodata.

Sta bine si la capitolul vizibilitate. Aici ma refer la parbriz sau luneta, dar si la oglinzile laterale, care desi nu sunt foarte mari pentru o astfel de masina, iti asigura vizibilitatea de care ai nevoie. Nici pilonii A, cei de care tot ne plangem noi, nu te incurca. Si ca sa nu zica lumea ca prea laud masina asta, trebuie sa spun si un minus. Luneta spate care se murdareste ingrozitor la viteze mari si cand soseaua e uda. Noroc cu micutul stergator montat. Face saracu’ toata treaba.

Multa lume face mare caz legat de gradul de rudenie intre C-Crosser si Mitsubishi si nu inteleg de ce. A nu se intelege ca vorbesc de rau Mitsubishi. Nu am de ce. Dar in cazul C-Crosser confortul este la el acasa, zgomotul motorului, desi diesel, nu este exagerat, lucru care mie mi-a placut foarte mult, iar clima nu face “mult zgomot pentru nimic”. Loc din belsug pentru toti ocupantii masinii si daca tot suntem la partea de interior, haideti sa va spun ce se mai gaseste si merita mentionat: scaune imbracate in piele si cele fata incalzite, volanul multifunctional imbracat tot in piele, trapa electrica, sistemul info al computerului de bord pentru care nu-ti trebuie vreo facultate sa-l folosesti, dar un sistem Bluetooth despre care pot spune ca iti ia putin timp pana-l setezi, un sistem audio Radio CD si MP3, spatii de stocare din plin, aici amintind cotiera cu spatiu etajat si torpedo-ul cu doua spatii de stocare, portbagajul de 510 litri. Si la partea de material sta bine, bune calitativ, desi dure la atingere.

Am ajuns la partea pe care asteptam cel mai mult sa v-o povestesc: consumul si cele -29 grade Celsius. Sa va spun mai intai ce zice cartea tehnica: urban 9.6 litri/100 km, extraurban 6.0 litri/100 km, iar cel combinat 7.3 litri/100 km. Ei bine, pentru cei 1.400 km pe care i-am parcurs, mixt-ul pe indicatorul de bord a fost de doar 7.5 litri/100 km, lucru care m-a bucurat, eu care de obicei mai pun de la mine 1-2 litri peste ce da constructorul. In oras s-a dus si catre 11.5 -12 litri/100 km. Iar extraurban am avut ceva de genul: Bucuresti-Vaslui 6.8 litri/100 km, iar Vaslui-Brasov (cu virajele aferente) 7.2 litri/100 km. Stilul de sofat, bineinteles, nu a fost unul agresiv, pe unele portiuni mergand chiar la consum, sa vad ce iese.

Ce urmeaza sa va spun este ca un sfat in cazul in care patiti ca mine. In dimineata in care la Vaslui au fost -29 de grade Celsius (nu stiu la ce ora), eu am pornit masina la 6.30. Bordul imi arata -24 -25 de grade Celsius. Toate bune si frumoase, motorul a pornit la cheie fara nici cea mai mica problema. Am plecat si dupa aprox 3 kilometri motorul moare, iar in bord mi se aprinde martorul motor. Ciudat, imi spun. Ciudat deoarece nu m-am gandit ca ar putea fi motorina, eu parcurgand cei trei kilometri. Daca nu ar fi pornit de pe loc era cu totul altceva. Dar stiti ce e interesant? Daca porneam motorul si-l lasam la relanti, torcea ca o pisica. Fara probleme. Daca apasam pedala de acceleratie si treceam de 1.500 2.000 de ture, murea. Tiiiiiiiii, curgeau apele pe mine. Au inceput telefoanele. Bineinteles ca toata lumea imi spunea ca e motorina inghetata, insa la fel ca si mine, nimeni nu intelegea cum de am putut merge acei 3-4 kilometri sau cati or fi fost. Plecat la o benzinarie, cumparat aditiv. Apropos, aici era coada la cumparat aditiv si toti imi spuneau sa fiu fericit ca-mi sta motorul la relanti. Intors, pus aditiv, lasat C-Crosser sa se incalzeasca. Pe masura ce trecea timpul, reuseam sa ridic din ce in ce mai mult pragul rotatiilor pe minut, iar motorul murea, dar la trepte din ce in ce mai mari. In momentul in care am reusit sa trec de pe loc de pragul 3.000 rpm, am avut curajul sa plec si totul a fost ok. Intr-un final am aflat ca in rezervor a fost pus Sprint Diesel in loc de Alpine Diesel, pentru ca nimeni nu s-a gandit pana unde vor cobora temperaturile. Martorul din bord nu s-a mai stins decat cu ajutorul calculatorului in service, iar mesajul pe care l-a dat a fost cat se poate de distractiv. Era ceva de genul “gaura mare in conducta de alimentare”, motorina fiind congelata, nu ajungea in cantitatea necesara la motor.

So, daca vreodata va prind -25 de grade Celsius cu motorina Sprint Diesel in rezervor, aveti C-Crosser (si poate chiar si alte modele), nu incercati sa plecati de pe loc. Mergeti la o benzinarie, cumparati aditiv pentru diesel (pentru cei care nu stiu), puneti in rezervor si asteptati undeva la 20 de minute ca totul sa se incalzeasca bine. Turati usor motorul din cand in cand, fara sa depasiti 1.500 rpm la inceput urcand odata cu trecerea timpului catre 2.000 rpm. Si tot asa. Nu se intampla nimic daca incercati sa turati mai mult motorul, dar o sa moara, martorul se va aprinde si toata lumea stie cat costa scoaterea erorilor in service. Dupa cele 20 de minute veti vedea ca motorul poate urca pana la 3.000 rpm si atunci puteti pleca fara probleme. Repede la benzinarie, unde puneti Alpine Diesel. Si nu uitati un lucru important: niciodata iarna sa nu aveti rezervorul plin decat daca urmeaza sa plecati la drum, plin pe care-l faceti dupa ce ati vazut ca masina a pornit si totul e ok.

La final am lasat siguranta. La acest capitol C-Crosser primeste ABS, ESP, airbag-uri frontale, toracice laterale fata si cortina si asistenta la franarea de urgenta si centuri pretensionate pentru toate locurile.

Si pretul. Sa nu uit asta. Pretul de baza al modelului testat este de 35.841 € cu tot cu TVA. Daca adaugati culoarea Bleu Istria, mai puneti 500 de euro. Daca mai vreti si trapa, Bluetooth si sistem audio HiFi, mai puneti 650, 280, respectiv 850 de euro. Deci un total de 38.121 € cu tot cu TVA. La pretul asta se aplica un discount de 10.000 de euro. Do the math: 28.121 euro cu tot cu TVA. Suna bine, nu? Garantia este de 2 ani fara limita de kilometri, 3 ani pentru vopsea si 12 ani la perforarea caroseriei.

Ce mi-a placut? Design-ul exterior, motorul nu foarte zgomotos, sistemul 4WD care se simte din plin, bineinteles pretul si, ca un mic detaliu, suportul de pahar pozitionat perfect langa volan.

Ce nu mi-a placut? Faptul ca luneta se murdareste foarte foarte repede, si sobrietatea masinii.

Multe multumiri Laurei Antonov de la Citroen Romania!

Author: Sorin Grumazescu

3 thoughts on “Drive Test: Citroen C-Crosser – C(ris) (Cross)er

  1. Bine ca se murdareste…ca sa ai ocazia sa te joci cu stergatorul de pe spate :)…ai spalare pe geamul din spate?…cu motorina asa e…la noi e cam proasta si nu rezista la temperaturi extreme…si in zilele alea a fost destul de frig.

Comments are closed.