Citroen DS3 WRC intra in Campionatul Mondial de Raliuri 2011

Simpaticul si in acelasi timp puternicul Citroen DS3 WRC are doua obiective de mare angajament. Unu la mana, intra in Campionatul Mondial de Raliuri 2011. Si doi la mana, vrea sa obtina cel de al saptelea titlu de Campion Mondial de Constructori. Citroen Total World Rally Team va avea doua echipe: prima este formata din Sebastien Loeb si Daniel Elena, iar cea de a doua, din Sebastien Ogier si Julien Ingrassia. Prima echipa va incerca sa puna mana pe cel de al 8-lea titlu consecutiv la piloti si copiloti. Si ca bonus, trei Citroen DS3 WRC vor fi incredintate unor piloti privati: Petter Solberg, Kimi Raikkonen si Peter van Merksteijn.

Noul Citroen DS3 WRC a fost dezvaluit la Salonul Auto de la Paris in Octombrie 2010 si vine cu un motor turbo de 1.6 litri in patru cilindri, motor conceput integral de catre Citroen Racing. Beneficiaza de un sistem 4×4, motorul fiind cuplat la o cutie manuala comandata secvential si ajutat de un sistem de repartizare constanta a puterii pe trenul de rulare. Pana acum a beneficiat de numeroase sesiuni de teste pentru a fi pregatit pentru un sezon ce se va intinde pe durata a 9 luni si care va cuprinde nu mai putin de 13 raliuri.

Daca mai era un secret pentru cineva, Sebastien Loeb si Daniel Elena sunt de 7 ori campioni mondiali, plus ca detin aproape toate recordurile posibile in WRC. De cealalta parte, Sebastien Ogier si Julien Ingrassia au la activ doua victorii mondiale.

Cam asta-i. Pentru cei interesati, mai jos gasiti si cateva interviuri cu Olivier Quesnel, Director Citroen Racing, Xavier Mestelan-Pinon, manager tehnic al Citroen Racing, Sebastien Loeb, Sebastien Ogier

Sursa Citroen

Interviu Olivier Quesnel, Director Citroën Racing
« Citroën Racing este o mare familie »

Care este sentimentul predominant inaintea inceputului noului sezon? Sunteti nerabdator, linistit sau ingrijorat?
Cu siguranta nu predomina linistea! Abia astept, e adevarat, sa fiu in Suedia pentru a raspunde la toate intrebarile care apar in ziua de azi, sa aflu daca am lucrat bine. Am uitat oare ceva? Vom avea o idee vaga la finalul primelor speciale, desi suntem constienti ca Suedia nu este un teren reprezentativ pentru Campionatul Mondial. Trebuie sa ne pastram sangele rece: Citroën Racing este o masinarie care a functionat bine si nu are de ce sa se defecteze de la o zi la alta. Am deplina incredere in munca echipei, dar asteptam cu mare nerabdare timpii partiali dupa speciala cu numarul 1 din Raliul Suediei!

Credeti ca va trebui sa gestionati o rivalitate intre Sébastien Loeb si Sébastien Ogier ?
In Suedia va fi simplu. Ambii nostri piloti pornesc cu zero puncte la bord. Cum a fost cazul si in trecut, Citroën le va pune la dispozitie un material de curse identic. Daca unul obtine timpi mai buni inseamna ca este mai rapid si nu sunt genul sa pun presiune: nu exista deci rivalitate de gestionat pentru moment. Ceea ce vreau sa spun este ca apartinem unei aceleiasi familii. Titlul la Piloti este vai mediatizat si mai valoros, dar pentru noi conteaza foarte mult titlul la Constructori. Ambii nostri piloti sunt inteligenti si intuiesc mizele pentru Citroën.

Citroën Racing Technologies va pune la dispozitia unor piloti privati 3 DS3 WRC. Care este scopul acestui demers ?
In asteptarea noilor constructori din WRC, estimez ca este datoria Citroën sa participe la cresterea atractivitatii campionatului. Din acest motiv ne bucuram de contractele semnate cu Petter Solberg, Kimi Räikkönen si Peter van Merksteijn. Nu este un obiectiv major pentru Citroën Racing sa inchirieze masini de curse, dar suntem mandri sa-i primim in familie pe acesti piloti.

Activitatile Citroën Racing nu se limiteaza la WRC. 2010 a marcat 2 premiere: DS3 R3 si DS3 Racing. Care este bilantul acestor lansari?
DS3 R3 urmeaza pe o linie lunga de vehicule destinate pilotilor privati. In cateva luni, modelul s-a impus ca referinta in categoria sa. Din punct de vedere comercial, acest lucru se traduce prin numarul de comenzi sensibil superior asteptarilor noastre. Suntem incantati de succesul modelului DS3 R3, pe care l-am integrat in Citroën Racing Trophy organizate in Europa. Acelasi succes inregistram si cu DS3 Racing. Cele 2000 exemplare prevazute au fost toate vandute si cautam solutii pentru cresterea productiei anuale.

Care sunt perspectivele in aceste 2 domenii ?
Conceperea de vehicule de serie sportive este o activitate noua pentru Citroën Racing, dar ofera noi perspective marcii prin explorarea unor noi piete. Increzatori in succesul DS3 Racing, ne gandim deja la declinarea unor versiuni sportive din celelalte modele ale liniei DS. In ceea ce priveste competitiile clienti, suntem foarte interesati de o posibila reglementare “FIA R4”, care ar permite dezvoltarea unor modele tip R3 cu tractiune 4×4. Ar fi un excelent instrument de formare a viitorilor piloti.

In ceea ce priveste descoperirea si pregatirea tinerelor sperante, operatiunile Rallye Jeunes sunt citate deseori ca exemplu. Citroën anunta azi un parteneriat cu Federatia Franceza a Sportului Auto pentru a reinnoi aceasta operatiune. De ce?
Asocierea mi se pare foarte normala. Cu Sébastien Loeb si Sébastien Ogier in campionatul mondial de raliuri, Citroën ii face sa viseze pe tinerii francezi. Prin Rallye Jeunes le vom permite sa isi realizeze visul, propunandu-le sa isi demonstreze abilitatile la volanul unui DS3. Pentru cei inzestrati, filiera este deschisa pentru a ajunge in top.

Intrebari pentru Xavier Mestelan-Pinon, manager tehnic al Citroën Racing
“Adunam kilometri”

Ce s-a mai intamplat de la prezentarea Citroën DS3 WRC in luna octombrie a anului trecut la Salonul Auto de la Paris?
Prioritatea noastra a fost sa adunam kilometri de testare in toate conditiile. Datorita construirii unui al doilea DS3 WRC pentru a fi folosit la teste, am putut organiza o sesiune la fiecare doua saptamani. Testele ne-au permis sa lucram la partea de fiabilitate, si sa cunoastem masina si felul in care reactioneaza la schimbari. Odata cu trecerea timpului, am definitivat masina din punct de vedere tehnic. In ultimele saptamani ne-am concentrat pe ceea ce ar putea parea detalii, dar nu sunt – ba chiar dimpotriva, de fapt – precum pozitionarea echipamentului de siguranta si a sistemelor de management FIA, instalarea echipajelor si instruirea lor cu privire la repararea masinii in afara parcurilor de service. Principala noastra dificultate a fost gasirea unui climat foarte calduros: am reusit sa gasim putina caldura in sudul Europei.

Iti faci griji cu privire la fiabilitatea masinii?
Cred ca am facut o treaba destul de buna avand in vedere timpul pe care l-am avut la dispozitie pentru a termina acest proiect. In mod evident, riscuri exista. Nu uitati ca DS3 WRC este o masina complet noua, spre deosebire de C4 care a derivat din Xsara.

Cea mai recenta schimbare tine de anvelopele. Ce impact au avut acestea asupra dezvoltarii masinii?
Avand in vedere ca Michelin a fost unul dintre partenerii isotrici ai Citroën, as vrea sa spun in primul rand cat de incantat sunt sa lucrez din nou cu acest producator, precum si cu o parte din echipa sa tehnica. Acest aspect nu diminueaza satisfactia pe care am simtit-o in cei trei ani alaturi de partenerul nostru precedent. Profilul anvelopelor Michelin este diferit in mod fundamental, asa ca a trebuit sa revizuim cateva setari in zona geometriei trenului de rulare, a duritatii suspensiei, a unghiului rotilor, a barelor anti-ruliu etc. Anvelopele Michelin sunt rapide si se comporta foarte precis, in special pe asfalt.”

Credeti ca aceste noi masini de WRC vor fi mai spectaculoase decat generatia precedenta?
Dimensiunea mai mica va reduce inertia. Fara diferential central, masinile se vor misca mai mult la franare, chiar si pe asfalt. Motorul se va tura mai mult si va face mai mult zgomot. Lipsa cutiei de viteze semi-automate va forta pilotii sa se lupte mai mult cu volanul. As spune ca aceste masini vor fi mai placut de privit pentru spectatori.

Intrebari pentru Sébastien Loeb
“Noul sezon este o provocare”

Cum te simti la volanul Citroën DS3 WRC?
Masina este foarte diferita de C4. Modelul DS3 este mai scurt ceea ce il face mai agil in virajele stranse, dar smuceste mai mult pe sectiunile rapide. In mare, va trebui sa muncim mai mult in spatele volanului din cateva motive: comportamentul masinii din cauza marimii, lipsa diferentialului central, reintoarcerea cutiei de viteze manuale, ce inseamna ca va trebui sa luam mana de pe volan.

Esti multumit de schimbarile produse in timpul pauzei de iarna?
Cred ca echipa a facut o treaba buna, dar nu am atins acelasi nivel de dezvoltare pe toate suprafetele. Am petrecut mult timp pe macadam pentru ca este suprafata pe care vom concura cel mai des in campionatul mondial. Cred ca mai avem mult de progresat pe zapada, dar este dificil de calculat cat pentru ca nu avem o baza reala de comparare avand in vedere ca noile reglementari au schimbat radical comportamentul masinilor.

Ce crezi despre noile reglementari? Sunt bune pentru piloti?
Da, masina este placut de condus. Motorul performant iti permite sa te bucuri la maxim de acest sasiu. Desigur, ca de obicei, ne-am dori mai multa putere, dar cred ca noile masini de WRC vor fi foarte spectaculoase. Ca pilot va trebui sa optimizezi traictoriile pentru a obtine cea mai mare viteza posibila in viraje.

Ce reprezinta acest sezon pentru tine?
Este o provocare cu mai multe necunoscute decat in anii precedenti. Rivalii nostri si-au dezvoltat masinile si va trebui sa asteptam raliurile de inceput pentru a stabili o ierarhie. Dar inaite de aceasta trebuie sa fiu mai rapid decat cei care au aceeasi masina ca si mine. Sa-i bat pe Sébastien Ogier si Petter Solberg va fi o provocare dificila! Cred ca va fi un sezon dificil, dar aceasta nu face decat sa ma motiveze mai mult.

Intrebari pentru Sébastien Ogier
“Abia astept sa lupt impotriva cronometrului”

Cum te simti in spatele volanului Citroën DS3 WRC?
Ca si Seb cred ca dimensiunile compacte ale modelului DS3 au atat avantaje cat si dezavantaje in functie de teren de rulare. Pentru ca motorul are mai putin cuplu decat eram obisnuiti pana acum, va trebui sa il mentinem turat tot timpul, ca si in cazul motoarelor aspirate. Din cauza reintoarcerii cutiei manuale, schimbarile de rapoarte vor fi mai lente, iar pilotul va trebui sa munceasca mai mult. Nu va pune probleme in conditii normale, dar poate deveni obositor cand este foarte cald sau la sfarsitul probelor lungi.

Esti satisfacut de munca depusa in timpul pauzei?
Am fost foarte impresionat de capacitatea de lucru a echipei, mai ales pentru ca am facut multe teste de la finalul sezonului. Cred ca acest timp a fost bine folosit. Abia astept startul raliului Suediei pentru a lupta cu cronometrul.

Crezi ca noile reglementari sunt favorabile Campionatului Mondial de Raliuri?
Scopul este atragerea a noi producatori. In acest an va intra in joc al treilea producator, lucru pozitiv pentru toata lumea, incepand cu spectatorii. Cred ca aceste masini noi vor fi foarte spectaculoase. Nu este nicio indoiala ca va fi cel putin la fel de spectaculos ca in anii precedenti.

Care sunt tintele tale in primul sezon complet alaturi de Citroën Total World Rally Team?
Exista atat de multi factori necunoscuti incat este dificil sa oferi tinte precise. Rezultatele Raliului Suediei nu vor oferi o imagine clara a ierarhiei campionatului. Vom sti mai multe dupa trei sau patru runde. Din punctul nostru de vedere, nu vom incepe primul eveniment intr-o stare foarte ambitioasa. Pana acum n-am luat parte decat la doua raliuri pe zapada, si va fi foarte dificil sa concuram pe picior egal cu pilotii scandinavi. Chiar daca este un obiectiv pe termen lung, nu sunt obsedat de castigarea titlului mondial. Pe de alta parte, as dori sa adun puncte in fiecare raliu, sa fiu printre primii si sa adun mai multa experienta in WRC.

Intrebari pentru Frédéric Bertrand, manager de clienti/competiti la Citroën Racing
“Citroën Racing Trophy se va tine in 10 tari europene”

Dupa doi ani de succes, Citroën Racing Trophy este pregatit pentru inca un sezon?
Inca de la lansarea sa in 2009, Citroën Racing Trophy a continuat sa atraga concurenti noi, cu peste 70 de participanci anul trecut. Conceptul este foarte apreciat pentru ca permite pilotilor amatori si profesionisti sa concureze intr-o adevarata masina de curse la un pret rezonabil, iar faptul ca pot castiga bonusuri in functie de rezultate este foarte apreciat. In acest an, Citroën Racing Trophy se va tine din nou in zece tari europene cu C2R2 MAX si cu noul DS3 R3 ce a reusit deja sa atraga atentia tuturor la aparitiile sale in 2010.

De fapt, performantele de anul trecut ale DS3 R3 au fost un subiect de discutii major. Cum va fi integrat in Citroën Racing Trophy?
In 2010 DS3 R3 a concurat in mai multe evenimente, fiecare dintre ele avand un specific. Scopul a fost de a teste masina in conditii diferite si de a observa potentialul ei intr-un mediu real. Rezultatele au fost foarte pozitive, DS3 R3 castigand grupa sa in cinci ocazii, si s-a clasat pe podium in clasamentul general al ‘Rallye du Valais’ in conditii extreme. Deci este gata sa concureze in Citroën Racing Trophy si am primit deja cateva cereri. Faptul ca 11 DS3 R3 au luat parte la Raliul Monte Carlo este o dovada a succesului sau.

Tocmai a aparut un website boutique Citroën Racing on line: http://boutique.Citroënracing.com/. Ne puteti spune scopul?
Creand acest website, tinta noastra a fost sa oferim un serviciu pentru clientii nostri, cat si pentru cei ce au nevoie de informatii despre accesorii, imbracaminte sau parti mecanice. Alaturi de posibilitatea de comenzi online, utilizatorii pot accesa stirile Client/Competitie, alaturi de numeroase documente si instructiuni de asamblare cu doar cateva click-uri.

Author: Sorin Grumazescu