BMW Concept ActiveE a fost dezvaluit

bmw_activeE_1_concept

BMW Concept ActiveE este ultimul vehicul electric al grupului BMW, vehicul ce incearca sa ajunga din urma electricul MINI E. ActiveE este bazat pe BMW 1 Series Coupe si se vrea un model practic care sa dovedeasca faptul ca placerea de a conduce si agilitatea Seriei 1 pot fi parte integranta intr-un concept cu 0 emisii. Si cum nu se putea altfel, Concept ActiveE va fi prezentat la Salonul Auto de la Detroit (NAIAS) in 2010.

Dupa cum bine stiti, o serie de teste cu noul MINI E au inceput de ceva vreme si in Statele Unite si in Europa. Acum se va alatura si noul Concept ActiveE, fiind considerat cel de al doilea pas in dezvoltarea proiectului care incerca sa observe care este stadiul cererii producerii unor modele electrice. Ca si in cazul lui MINI E, aceste masini vor fi date pentru a fi testate zi de zi, unei clientele atent selectionate.

Inainte de a detalia ce e cu acest concept, haideti sa vedem in cateva cuvinte despre ce e vorba. Va spuneam ca va folosi unele “elemente” existente pe Seria 1, astfel incat patru pasageri sa incapa fara probleme in interior, cu tot cu bagajele lor ce vor sta frumos asezate in portbagajul de 200 litri. Motorul a fost special facut pentru acest model, dezvolta 170 CP/250 Nm si ajunge de la 0 la 100 km/h in mai putin de 9 secunde. Propulsorul este ajutat de un pachet de baterii litiu ion dezvoltat de catre BMW in colaborare cu SB LiMotive, iar autonomia pe care acestea o pot acoperi este de 160 de kilometri. Dar nu e doar atat. Un sistem inteligent de management ajuta ca autonomia sa se regleze in functie de conditiile meteo. Timpul de incarcare este unul relativ scurt: este nevoie de doar 3 ore pentru a fi complet incarcate, lucru ce se poate face de la o priza de 230 volt.

Toate detaliile si mai multe imagini in continuare

Acum sa le luam pe fiecare in parte. Compania spune ca potentialul dinamic, cuplul relativ mare pe care-l are si sistemul RWD de care dispune, poate oferi caracteristicile unui condus placut cu care BMW deja ne-a obisnuit, dar asta fara emisii de CO2. Va spuneam ca motorul este capabil de 170 CP, ceea ce este mai mult decat bine pentru un motor electric. Cuplul este de 250 Nm, disponibili ca de altfel la oricare alt motor electric, chiar din momentul in care apesi pedala de acceleratie. Spre deosebire de un motor electric asincron, acesta poate asigura mare parte din cuplu si la viteze mari. Sprintul pana la 100 km/h este realizat in aproximativ 9 secunde, iar compania declara ca pana la 60 km/h se ajunge in mai putin de 4.5 secunde. Viteza maxima a fost limitata electronic la 145 km/h.

Dupa cum era de asteptat, recuperarea energiei nu putea sa lipseasca de pe noul concept. Soferul poate controla fara nici cea mai mica problema atat decelerarea cat si acceleratia prin intermediul pedalei. O sa ma intrebati cum. Pai uite cam asa: in momentul in care soferul ridica piciorul de pe acceleratie, motorul electric incepe sa functioneze ca un generator, convertind energia cinetica in energie electrica ce este stocata in baterii. Acest lucru duce la o crestere a autonomiei de pana la 20 de procente. In acelasi timp, cuplul intra si el in pauza, lucru ce duce la decelerarea vehiculului. Avem astfel un condus cat se poate de confortabil. Sa fie si mai clar: spre exemplu in traficul din oras, 75% din aceste manevre pot fi facute fara ca pedala de frana sa fie apasata. Mai mult, in timp ce Brake Energy Regeneration lucreaza, luminile de la stopurile frana se vor aprinde automat.

Sa ne intoarcem putin la baterii. Nu cred ca mai e un secret pentru cineva faptul ca bateriile litiu ion au dovedit si dovedesc in continuare capacitatea mare de incarcare pe care o au. Toata lumea foloseste si la telefoane si la laptop-uri baterii litiu ion. In cazul the BMW Concept ActiveE bateriile au propriul sistem de racire cu lichid. Acest lucru duce si la o capacitate mai mare de stocare, dar si la prelungirea duratei de viata. Si de ce v-am tot vorbit de capacitate? Pentru ca asa cum v-am spus, autonomia este de 160 kilometri la o singura incarcare, dar acest lucru depinde de anumiti factori (in conditii de teste pe anumite simulatoare, autonomia a fost calculata la 240 km).

Bateriile sunt grupate in cateva module si sunt pozitionate exact in locul unde in mod normal ar fi motorul cu combustie si rezervorul de combustibil. Din acest motiv spatiul interior nu este afectat deloc, BMW Concept ActiveE oferind fara probleme spatiu pentru patru persoane, spatiul pentru cap, umeri si picioare fiind exact ca la Seria 1 Coupe. Intr-adevar, capacitatea portbagajului a fost micsorata la aproximativ 200 litri, dar pana la urma acest lucru era normal tinand cont de pozitia motorului. BMW Concept ActiveE mai dispune de un sistem de aer conditionat (si incalzire) extrem de inteligent. Acesta, folosind un compresor alimentat electric, poate regla temperatura dorita, chiar si atunci cand masina este oprita. Mai mult, soferul poate incalzi sau racori interiorul masinii inaintea unei calatorii, folosind sistemul auxiliar de racire/incalzire disponibil in momentul in care masina este conectata la o priza pentru a reincarca bateriile, si acestea sunt complet incarcate.

Inca un lucru interesant si care merita mentionat este BMW ConnectedDrive. Indiferent la ce distanta se afla soferul de masina, prin intermediul acestuia poate afla nivelul de incarcare al bateriilor, sau ce distanta mai poate parcurge pana cand acestea vor fi descarcate. Tot prin intermediul sistemului ConnectedDrive poate afla care este cea mai apropiata statie publica pentru a putea sa reincarce bateriile. Sistemul este foarte bine gandit. Dupa ce lasi bateriile sa se incarce, vei putea fi anuntat pe telefonul mobil despre nivelul de incarcare, sau daca bateriile sunt incarcate indeajuns ca sa ajungi acasa.

Design-ul vine fara discutii de la BMW Seria 1 Coupe, dar evident se diferentiaza de acesta din punct de vedere vizual, in sensul ca va putea fi recunoscut mai usor. In primul rand discutam despre finisajul exterior Liquid White metalic. Apoi despre elementele de culoare Electric Blue de pe capota, portiere, acoperis si capacul portbagajului, dar si de inscriptiile “ActiveE”, “eDrive” si “Efficient Dynamics” de pe portiere, inscriptii de aceeasi culoare. Pana cand si jantele de 18 inch vin cu inele de culoare albastra.

Interiorul lui BMW Concept ActiveE este si el personalizat: scaune imbracate in piele si cusaturi contrastante, bordul si panourile portierelor au elemente Liquid White iar butonul start/stop este luminat in albastru. Locul tahometrului a fost luat acum de un indicator al capacitatii bateriilor, unde se poate vedea statusul in procente. Tot aici mai exista un indicator care iti arata cat curent a fost folosit din baterii si cat energie s-a intors in baterii cu ajutorul Brake Energy Regeneration, dar si care este cea mai apropiata statie de reincarcare.

Cam asta-i despre noul model. Si daca MINI E se afla deja in teste pe strazile din California, New York si New Jersey, dar si in cateva locatii din Europa, nu putem face altceva decat sa asteptam pana vom vedea si noul BMW Concept ActiveE.

Pana atunci va las cu imaginile.

Sursa BMWBlog

Author: Sorin Grumazescu