Drive Test: Toyota IQ – Micutul inteligent

Mic, frumusel, ghebosel, fasnet. Acesta este in cateva cuvinte noul Toyota iQ. Sincer mi-as fi dorit sa-l vad cum pleaca de la stop, cum se misca intr-un oras, cum se parcheaza (poate chiar si perpendicular), cum sta intr-adevar cu consumul si alte chestii de genul asta. Dar nici la Cheia n-a fost rau. Oricum un lucru e clar: e o masina de oras si cu care n-ai ce cauta in afara orasului. Nu cereti de la ea sa va duca la munte sau mare (cu toate ca poate), nu o luati la cumparaturile saptamanale sau lunare. Luati-o la serviciu, luati-o la sala de fitness, luati-o la cinema, luati-o la restaurant, luati-o la prieten(a)/iubit(a)/amant(a). Este masina care va va duce in toate aceste locuri fara sa stea prea mult pe ganduri.

Te uiti la ea. Gandesti…”ce mica e…” Te urci in ea si zici “Wow…m-am inselat. E mare”. Pentru ca in partea din fata te simti ca in orice alta masina. Te asezi la volan. Daca intorci capul, s-a terminat. Ai senzatia ca poti atinge spatele masinii chiar si peste bancheta spate. Ca are si bancheta spate. Din punctul meu de vedere, daca cei de la Toyota ar fi scos bancheta spate ar fi avut mult de castigat. Smart-ul ar fi fost mic copil.

Si am plecat cu teama prin serpentinele si curbele “ac de par” din zona Cheia. Aveam senzatia ca cei 2.985 mm lungime, 1.680 mm latime si 1.500 mm inaltime ma vor face destul de repede sa ma intorc in parcare. N-a fost asa. N-a fost asa pentru ca nu am vrut sa vad nici cele 15.5 secunde pana la 100 km/h, nici cei 150 km/h de care ci ca ar fi capabil motorul VVT-I de 1.0 litri cu care era echipata masina testata. Am vrut sa vad cum se comporta o masina atat de mica. Si credeti-ma, nu se comporta rau deloc. Cei 68 de cai putere la 6.000 rpm si cei 91 Nm la 4.800 rpm mi-au dovedit ca masina se misca bine, accelereaza la fel de bine, iar stabilitatea este exact atat cat trebuie pentru o masina cu asemenea dimensiuni. Repet: Toyota iQ nu va juca niciodata in Fast and Furious Tokyo Drift. Poate mai degraba in Sex and the City. Iar fetele vor aprecia cu siguranta transmisia CVT cu care este dotat acest model.

Chiar si asa, acul vitezometrului mi-a aratat ca poate ajunge la 90-100 km/h fara sa stea prea mult pe ganduri, asa ca tinand cont de zona in care testam noul iQ am considerat ca ar fi cazul sa folosesc franarea (asigurata de catre discurile ventilate la partea din fata si tamburi la partea din spate). Am uitat sa va spun: intre parcarea hotelului in care eram cazati si sosea este o portiune deloc asfaltata, zona in care suspensiile Mac Pherson mi-au dovedit ca intr-adevar isi fac treaba. Nu tu scartait, nu tu pacanit…nimic. Ca sa nu mai vorbim de cum se aseaza in viraje.

Cateva din pozele cu bordul sunt facute de pe bancheta din spate. Grea treaba fratilor. Nu-s nici inalt, nici supraponderal, dar mi-a fost tare greu sa intru in spate. Era mai simplu sa fac fotografiile din exterior cu usa portbagajului deschisa. De asta spuneam la inceput ca eu as fi renuntat foarte usor la bancheta spate.

So…ce ne mai ofera micutul de 885 kilograme? Oglinzi la culoarea caroseriei cu semnalizatoare integrate, aer conditionat automat, volan multifunctional imbracat in piele, geamuri electrice, radio CD cu 6 difuzoare, sistem Smart Entry si Start (cel care va permite prin intermediul unui transmitator sa deblocati portierele doar apasand un buton, pornirea motorului facandu-se la fel) si multe multe altele. Si tocmai pentru ca e mica, nevoia de siguranta este poate pe primul loc: ABS, EBD, VSC (controlul stabilitatii), TRC (controlul tractiunii) si nu mai putin de 9 airbag-uri.

Pentru ca avem de a face cu o masina de oras, poate cel mai important lucru este consumul: 4.7 litri/100 km combinat, 5.7 litri/100 km urban si 4.1 litri extra urban. Iubitorii mediului inconjurator vor fi mai mult decat incantati sa afle ca emisiile de CO2 se incadreaza intre 96 si 133 g/km.

Ce mi-a placut? Usurinta cu care se conduce, stabilitatea de care da dovada, spatiul din fata, mai ales la pasager de unde a fost scos torpedoul.

Ce nu mi-a placut? Prezenta banchetei spate, gentuta care inlocuieste oarecum torpedoul, zgomotul scos de centurile spate care bat continuu pe un plastic atunci cand esti pe un drum mai de proasta calitate

Pana una-alta, daca mai aveti o masina in curte, daca vreti sa faceti si faceti toate cele mentionate de mine in primul pargraf si daca aveti 17.000 de euro pe care nu stiti cum sa-i cheltuiti (cam atat costa varful de gama), Toyota iQ e o idee. Una buna zic eu.

Author: Sorin Grumazescu

1 thought on “Drive Test: Toyota IQ – Micutul inteligent

Comments are closed.