Istoria BMW ConnectedDrive

BMW ConnectedDrive

Nu stiu cati dintre voi stiu ce e cu Connected Drive. Si de aceea, in momentul in care am primit comunicatul de presa de la BMW, am gandit ca ar fi bine sa impartasesc cu voi istoria acestei tehnologii. Si trebuie sa stiti ca, impreuna cu EfficientDynamics, este una din directiile principale de dezvoltare pentru tehnologiile marcii. Pana cand cei de la BMW vor mai scoate altceva, vom auzi des despre acestea. Cum sigur nu este clar pentru toata lumea, in traducere libera, Connected Drive se refera la acele sisteme care fac legatura intre sofer, masina si mediu.

Trecem putin la „Stiati ca?”. In cazul in care v-ati intrebat vreodata, pentru ca sunt convins ca va plac gadget-urile, trebuie sa stiti ca BMW a fost primul producator din Europa care a oferit masini echipate cu sisteme de navigatie. Apoi au trecut la sisteme de genul iDrive, NightVision, Head-Up Display. Au oferit in premiera posibilitatea conectarii iPod-ului la automobil si serviciile de internet. Si uite asa, incepand din anii 70, toate aceste tehnologii, care au legatura si cu ConnectedDrive, s-au dezvoltat in 3 directii: siguranta (Lane Channge Warning), confort (Head-Up Display) si entertainment (vezi iPod-ul despre care vorbeam mai devreme.

Cum a evoluat ConnectedDrive? S-a inceput cu inovatii tehnologice, care aveau ca scop strangerea de informati despre mediul inconjurator, urmand ca datele sa fie furnizate soferului pentru ridicarea nivelului de siguranta. Toata aceasta bataie de cap a dus la aparitia sistemelor de control ale sasiului, asa cum ar fi ABS-ul (1979), sistemul de control automat al stabilitatii si tractiunii cu interventia franei (1989), sistemul dinamic al stabilitatii (1999).

Ei bine, pentru a se ajunge aici, s-a mers pe interactiunea masina-mediu inconjurator. Senzorii stau cu „ochii” pe mediu si pot sa recunoasca obiecte precum alte „surate” (masini) sau pietoni. A urmat introducerea primului computer de bord cu senzor extern de temperatura (1980), premiera sistemului de control al distantei de parcare (1991), iar in 1994, a fost echipata prima masina cu sistem integrat de navigatie din Europa. Insa, pentru curiosi, termenul BMW ConnectedDrive a fost folosit pentru prima oara la Salonul Auto de la Frankfurt in 1999. Printre optiunile BMW Assist disponibile, mai erau Information Service, Emmergency Call si Traffic Information.

In anii 80 a mai aparut ceva. A fost momentul in care telemetria a permis celor din Formula 1 de la BMW, sa vada in timp real, prin intermediul unei conexiuni wireless, cam ce se petrece intr-un monopost, pentru a identifica cat mai repede orice problema aparuta. Dupa terecerea anilor, multumita acestei tehnologii, orice BMW stie singur cand e cazul unei interventii de intretinere, datele fiind transmise imediat catre departamentul TeleServices. Mai mult, cei care se ocupa de aceste aspecte, pot rectifica de la distanta anumite probleme.

In 1995 a mai aparut ceva, ceva despre care sunt sigur ca va va placea: functia de televiziune in compartimentul pasagerilor. A urmat anul 2001, care oferea, prin intermediul BMW Online, primul portal de web pentru masini. Ca sa nu mai vorbim de 2008, cand BMW a devenit primul constructor care furnizeaza acces la internet, complet integrat in masina, plus ca este disponibil gratuit. Si cum stiu ca multi sunteti utilizatori de site-uri de socializare si nu numai, incepand cu 2010, BMW a oferit conexiunea prin intermediul telefonului mobil la diverse functii: Facebook si Twitter, dar si WebRadio sau Last Mile Navigation.

Dupa cum era de asteptat, filosofia BMW ConnectedDrive ofera toate functiile si optiunile inovatoare, care, din punct de vedere tehnologic, au la baza legatura intre sofer, masina si lumea exterioara. Toate acestea duc la confort, infotainment si, cel mai important, siguranta. In functie de automobilul ales, o sa aveti parte de o multime de particularitati. Una dintre acestea ar fi Information Service, care, prin intermediul telefonului, face transfer de date la sistemul de navigatie, importa harti online sau prin intermediul interfetei USB. Apoi, beneficiaza de un sistem care recunoaste semnele de circulatie si unde sunt limitele de viteza.

In mare, cam despre asta e vorba. Insa, daca sunteti interesati si vreti sa stiti si mai multe, dati un click mai jos. O sa gasiti si restul povestii ConnectedDrive, extrasa din comunicatul de presa. Si sper sa va placa, pentru ca, cel putin mie, mi s-a parut extrem de interesant.

Mai multe detalii in continuare

Automobilul vă ajută în gestiunea călătoriei.

Încă din 1994, sistemul integrat de navigaţie contribuie la orientarea cu precizie a conducătorilor BMW către destinaţiile lor. Astăzi, un sistem de navigaţie oferă mult mai mult decât simpla funcţie de a te duce la destinaţie, iar serviciile furnizate de BMW ConnectedDrive oferă numeroase funcţii suplimentare. De-a lungul călătoriei, Information Service* acţionează ca un copilot virtual: un operator vă poate ajuta în obţinerea oricărei informaţii legate de traseu – de la restaurante la cinematografe, de la atracţii turistice la hoteluri, şi poate ulterior transmite adresele acestora către sistemul de navigaţie. Operatorul vă poate ajuta şi pentru a realiza rezervări.
Pe traseu, Real Time Traffic Info, care va intra în producţia de serie în 2011 o dată cu lansarea noului BMW Seria 1, ţine conducătorul la curent cu situaţia traficului pe cele mai aglomerate drumuri – autostrăzi, şosele, precum şi străzi sau alei laterale din oraşe – totul în timp real. Sistemul este valabil pentru început în Germania, Marea Britanie, Italia şi Franţa, acoperă o reţea de drumuri de 4 ori mai mare decât în prezent cu o rezoluţie de aproximativ 500m. Astfel, imediat ce se formează un ambuteiaj, acesta poate fi evitat.

Cu puţin înainte de ajungerea la destinaţie, funcţiile disponibile la toate modele BMW cu începere din 2010 – de exemplu, Google Panoramio* şi Street View* – contribuie la găsirea locului căutat cu şi mai mare uşurinţă. Acestea vor afişa imagini ale destinaţiei, descărcate online pentru o orientare mai facilă.

Toate aceste sisteme, disponibile prin BMW ConnectedDrive, transformă automobilul într-un manager perfect al călătoriei, păstrând conducătorul în contact cu mediul pe parcursul drumeţiei şi furnizându-i informaţiile importante şi relevante.

Infotainment – o combinaţie puternică de informaţie şi entertainment în automobil.

Prin integrarea terminalelor smartphone, a interfeţelor USB, Bluetooth şi a accesului la internet, BMW ConnectedDrive a transformat automobilul într-o componentă a lumii digitale.

Întregul spectru de opţiuni poate fi utilizat, ergonomic şi fără a distrage atenţia. Cu începere din 2011, accesul la Facebook, Twitter şi Web Radio poate fi integrat optim într-un automobil BMW prin aplicaţia “BMW Connected” pentru terminale iPhone.

BMW oferă acum o nouă interfaţă pentru integrarea terminalelor iPhone în automobil.

Cu începere din luna martie 2011, o nouă opţiune de entertainment în automobil va fi disponibilă prin utilizarea iPod Out de la Apple. Aceasta este o altă inovaţie propusă de sistemul BMW ConnectedDrive care, în stilul specific BMW, poate fi operată prin intermediul controlerului iDrive, ceea ce minimizează distragerea atenţiei conducătorului automobilului.

Tehnologia de interfaţă nou dezvoltată oferă o operare simplă şi familiară – un aspect cu care utilizatorul este obişnuit de la terminalele iPhone şi iPod. Ecranul maşinii oferă conducătorului BMW acces direct la cele mai noi opţiuni iPod, aşa cum este funcţia Genius, prin care acestuia i se permite generarea automată de liste cu melodiile care se potrivesc împreună, preluate din arhiva muzicală. Toate listele stocate sunt afişate cu coperţile originale ale albumelor – la fel ca la iPhone şi iPod.

Afişajul şi opţiunile de control BMW ConnectedDrive pentru muzică sunt optimizate pentru terminalele iPhone 3G, iPhone 3GS şi iPhone 4 cu sistem de operare iOS 4.2.1 şi mai recent.

Din moment ce sistemul de pe terminalul iPhone al utilizatorului permite folosirea diferitelor opţiuni BMW ConnectedDrive, funcţiile pot fi extinse continuu şi adaptate prin actualizarea în software, ceea ce garantează întrebuinţarea pe termen îndelungat a actualelor şi a viitoarelor particularităţi iPhone. Acesta este începutul unei noi ere în integrarea dispozitivelor electronice într-un automobil.

Pentru această integrare vastă sunt necesare adaptorul snap-in cu interfaţă USB/audio şi opţiunea specială “Apps” din gama BMW. Această opţiune nouă este disponibilă şi în România pentru toate automobilele BMW din gamă şi oferă pentru început funcţii precum Last Mile Navigation, Facebook sau Twitter prin intermediul conexiunii la internet realizată cu telefonul mobil.

Siguranţa – recunoaşterea pericolelor într-o fază incipientă şi evitarea accidentelor.

În contextul în care că cea mai comună cauză a accidentelor este eroarea umană, sistemele inteligente de control al şasiului sau asistare a conducătorului sunt cele mai bune mijloace de protecţie pentru evitarea accidentelor. Pentru aceasta, inovaţiile cu privire la siguranţă pe care le oferă BMW ConnectedDrive măresc semnificativ capacitatea conducătorului de a face faţă şi de a reacţiona la situaţiile critice cu care se confruntă pe autostrăzi sau în traficul aglomerat, totul pentru a evita complet un accident sau cel puţin pentru a minimiza efectele. Sistemele de asistare a conducătorului, aşa cum sunt Head-Up Display sau BMW NightVision, oferă informaţii concise şi clare fără perturbarea atenţiei de la condus. În prezent, BMW Group face cercetări cu privire la sistemele de siguranţă cu un nivel mai mare de automatizare care, dacă este necesar, vor fi capabile nu doar să frâneze automat, ci şi să ia anumite măsuri de evitare. Cu toate acestea, conducătorul trebuie să rămână, chiar şi în viitor, cel care comandă automobilul şi să fie în postura de a refuza intervenţia sistemelor. Când trebuie luate decizii complexe, omul nu poate fi înlocuit de maşină într-o manieră adecvată.

O măsură foarte elocventă a eficienţei acestor sisteme de siguranţă este reprezentată de testele EuroNCAP. BMW Seria 5 este astfel primul automobil din istorie (şi singurul până la această dată) care a obţinut 100 de puncte din 100 posibile la capitolul siguranţă activă.

Care este viitorul BMW ConnectedDrive?

Aşa cum demonstrează concept-car-ul BMW Vision ConnectedDrive, automobilul va deveni, în viitor, o parte integrată dintr-o serie de reţele de comunicare, inclusiv internet. Aceste sisteme nu vor face doar legătura între automobil şi lumea exterioară, ci prin funcţii inteligente de filtrare şi sortare vor oferi doar informaţiile cu adevărat relevante pentru conducătorul auto, asigurând astfel un maxim de atenţie asupra traficului. Accentul este pe furnizarea informaţiei exacte la momentul oportun.

Conceptele de afişare sofisticată şi de operare contribuie la găsirea mai rapidă şi într-o manieră mai intuitivă a informaţiilor necesare, concomitent cu afişarea doar a acelor date care sunt recente şi relevante.

Informaţia primită din “exterior”, on-line, va fi asimilată cu datele stocate local. Legătura cu exteriorul va contribui în viitor şi la prevenirea accidentelor în care sunt implicate alte maşini sau parteneri de trafic. Sistemele de siguranţă automatizate folosesc conexiuni precum Car-To-Car Communication sau Car-To-Infrastrcture Communication alături de o reţea tot mai eficient monitorizată de drumuri precum cea din Real Time Trafic Information.

Author: Sorin Grumazescu

1 thought on “Istoria BMW ConnectedDrive

Comments are closed.