Am stat o ora in fata monitorului pana sa incep sa scriu articolul. Pentru ca nu stiam cum sa incep, nu stiam cum sa continui si nu stiam cum sa inchei. Adica stiam, dar voiam sa scot cu ceva in evidenta masina asta. Nu ma intelegeti gresit. Nu intelegeti ca noul Suzuki Grand Vitara ar fi o masina proasta, dar e mult sub nivelul altor modele care se vor SUV/Crossover. Si m-am asteptat ca pentru 2009 sa aduca mult mai multe noutati fata de generatia anterioara.
Mai multe detalii si imagini in continuare
Am testat un Suzuki Grand Vitara 2.0 JLX-EL AT, motor benzina ce dezvolta 140 cai putere la 6.000 rpm si un cuplu de 183 Nm disponibili de la 4.000 rpm. Si aici am un minus, pentru ca dupa 5 ani de pauza, ma asteptam sa nu se intoarca la clasicul motor in patru cilindri. Voiam altceva. Motorul nu e tocmai unul pe care sa nu-l auzi, pana la 2.000 de ture fiind linistit, dar de la 5-6.000 de ture urla din toti rarunchii. Totusi aici trebuie sa-l si laud putin, deoarece in 2.000-2.500 de ture schimbarea in trepte se face lin, fara zdruncinaturi. Pot spune ca se comporta frumusel si pe sosea si in off-road, pe sosea reusind un sprint pana la 100 km/h in 13.6 secunde si o viteza maxima de 170 km/h.
In off-road am descoperit o suspensie putin rigida, care totusi nu te scoate din minti si care nu-ti trimite socuri puternice nici in volan, nici in schimbator, nici in cap :). E relativ cuminte ca sa zic asa. Coboara, urca, trece fara probleme peste obstacolele unui drum neasfaltat. Vizibilitatea e ok, dar aici m-am lovit de o alta chestie: incercand sa trec peste o groapa si fiind nevoit sa ma uit putin in partea stanga pentru a vedea cum pot aborda acea groapa, m-am lovit de un unghi mort. Si stiti ce face ca acel unghi sa fie mort? Oglinda retrovizoare care e foarte mare. Nu spun ca e un dezavantaj sa ai oglinzi retrovizoare mari, din contra, dar in unele situatii iti mananca mult din vizibilitate, mai ales cand vine vorba de off-road. M-as intoarce putin la asfalt unde o sa gasiti o Vitara dreapta in curbe, cu o tinuta de drum buna, stabila si pe care daca o tineti in 2.000 de ture pentru multi kilometri, s-ar putea sa va plictisiti. E ca si cum ai pune-o pe pilot automat si ea isi face treaba fara sa te intrebe de sanatate.
Bun. Mi-am zis: se comporta binisor in off-road, mai bine pe sosea, n-are o viteza maxima care sa darame concurenta, n-are nici un sprint cu care sa treci fluierand pe langa vreun sedan sau chiar pe langa vreun alt SUV. Inseamna ca imi rupe gura la consum. N-a fost sa fie nici aici. Adica fata de alte modele cat de cat apropiate, este mult sub. 11.2 litri/100 km in oras, 7.5 litri in extraurban si un consum mixt de 8.9 litri la suta de kilometri. Si daca mai pun 1-2 litri asa cum mi-e prostul obicei, s-a dus naibii totul.
Sa ne mutam putin catre interior si sa vedem ce ne ofera acesta. In primul rand trebuie sa stiti dimensiunile, ca sa stiti despre ce vorbim. 4.500 mm lungime, 1.810 mm latime, 1.695 mm inaltime si un ampatament de 2.640 mm. Inseamna ca avem o masina relativ marisoara. Inseamna ca avem si un portbagaj mare? Wrong. Doar 398 litri. Se schimba datele problemei doar cand rabatam bancheta. Abia atunci ajungi la 768 litri. Si la portbagaj mai e o chestie care nu mi se pare cea mai fericita alegere, adica deschidera usii in lateral. Sa revin la interior. Materiale de buna calitate, plastic cu o textura simpatica, un bord simplu cu instrumente usor de citit. Tot la materiale as adauga si rezistenta acestora la zgarieturi, fata de cele de pe SX4 despre care o sa va vorbesc la momentul potrivit. Stiind totusi ca exista si fani Suzuki, ar fi correct din partea mea sa spun si cateva din dotarile cu care vine masina: aer conditionat automat, volan in piele si reglabil pe inaltime, scaune incalzite, radio CD/MP3 si temporizator de volum in functie de viteza, tapiterie piele, multe spatii de depozitare si suporturi pahare, proiectoare intensitate marita si cu functie de spalare, keyless start si multe alte maruntisuri.
La siguranta, zic eu, sta putin mai bine: ABS, EBD, ESP, asistenta la franare, cruise control, airbag-uri frontale sofer si pasager, cortina si laterale, centuri pretensionate cu prindere in trei puncte, bare montate in usi pentru impactul lateral, sistemul ISOFIX si blocare usi spate pentru siguranta copii.
Sa tragem si concluziile.
Ce mi-a placut? Tinuta de drum pe asfalt, silentiozitatea motorului pana la 2.000 ture, materialele de interior, pretul (24.100 euro modelul testat).
Ce nu mi-a placut? In principal consumul, apoi zgomotul motorului la peste 5.000 de ture.
cred ca ai uitat reductorul…vezi pe bord, butonul cu marcaj 4L ….componenta ff importanta in off road si absenta cu desavirsire pe orice al suv modern…deci inca o bila alba suzuki.