Drive testul a fost facut de Vlad Balan.
Am avut ocazia sa conduc noul X1, ultima gaselnita a nemtilor de la BMW. In teorie, X1 este un SAV (Sports Activity Vehicle) compact; in practica, atunci cand il vezi prima oara, nu prea stii ce sa crezi despre el…o fi crossover? o fi un break mai nervos? imi place? nu-mi place? Ei bine, dupa 4 zile in care m-am jucat cu el, am reusit sa trag niste concluzii:
Mai multe in continuare
Exterior
La exterior, X1 e o incrucisare intre un break si un crossover, singurele masini cu care as putea sa o compar sunt Allroad-urile de la Audi, cu diferenta ca la BMW se vede clar ca nu este doar un break pe steroizi. Partea din fata se incadreaza in noua linie de design BMW, pe care-o vedem la Seria 7 nou, la 5 GranTurismo si probabil o vom vedea si pe noua Serie 5, care va vedea lumina zilei lunea viitoare. Vazut din fata, pare foarte “dintr-o bucata” (alt cuvand nu gasesc), iar botul urias, impins in fata, iti lasa impresia ca masina are aerodinamica unei caramizi. In schimb partea din spate mi se pare extrem de reusita, iar stopurile (cu forma aceea de linie, in loc de deja omniprezentele LED-uri) sunt minunate. Desi de afara nu par, primul lucru pe care-l remarci din interior sunt oglinzile laterale imense in comparatie cu dimensiunile masinii.
Modelul testat de noi a mai avut si cateva alte detalii exterioare, cum ar fi pachetul X Line (tevi de esapament cromate, plus Aluminiu satinat pentru spoilerul fata/spate si praguri), jante de 18 si bare longitudinale de Aluminiu satinat. E drept ca toate astea fac cam 1,500 de euro, dar combinate cu vopseaua Marakesh Brown Metallic (care si asta costa cam 600 de euro) arata foarte, foarte bine.
Interior
Ei bine, la interior treaba sta cam la fel. Adica arata incredibil de bine. Bineinteles, ne-a cam stat un pic in gat cand am aflat ca are optionale de 9,000 de euro (fara TVA), dar ne-a trecut repede si am putut sa ne bucuram linistiti de pachetul Design Cool Elegance (piele crem deschis – cu un nume prea dubios ca sa-l mentionam-, scaune sport pentru pasagerii din fata, insertii de lemn si alte cateva mici detalii), volanul sport multifunctional si imbracat in piele si trapa panoramica din sticla, care e de mare efect. Nu stiu cat de practica e pielea deschisa la culoarea (la X1 deja se vedeau semne de folosire, dar asta se rezolva cu solutii), dar arata foarte bine in combinatie cu plasticul negru si cu insertiile de lemn. Nu-s mare fan al lemnului in masini, dar toata combinatia asta da o nota foarte eleganta masinii. Pacat ca nu l-au lansat mai asta vara, sa ne fi putut bucura mai mult de trapa panoramica. Totusi, cea mai mare surpriza a fost sa constatam ca avem…tineti-va bine…suporturi de pahare! De la 750i incoace, a fost pentru prima oara cand ne-am aflat intr-un BMW si n-a trebuit sa cautam cine stie ce locuri dubioase sa ne lasam sticlele de bautura. Si pe langa suportul de pahare din consola centrala si inca unul detasabil, mai exista si niste locuri facute special pentru sticle, in buzunarele portierelor. Ce mai, un adevarat paradis al sticlelor si paharelor de la McDonald’s.
Acum redevenind seriosi, BMW X1 sta foarte bine la capitolul spatii de depozitare, aproape peste tot avand un compartiment la indemana unde poti sa pui diverse. Portbagajul este foarte ok si el, si in afara situatiei in care ai de mutat cine stie ce dulap, face fata cu brio aproape tuturor cerintelor, mai ales ca bancheta spate e din trei bucati, toate rabatabile independent (spre exemplu poti sa rabatezi doar partea centrala si sa-ti cari foarte linistit skiurile). A, si mai are un feature bancheta spate, si anume spatarul poate fi fixat in diferite pozitii, exact ca la scaunele fata. Bineinteles, spatiul nou creat, in portbagaj, nu e imens, singura utilitate pe care-o gasesc e ca poti sa faci misto de prieteni si sa-i pui sa stea cateva sute de kilometri in pozitii care mai de care mai incomode.
Singura chestie care nu mi-a placut si m-a mirat, la interior, a fost ca nu erau luminate comenzile pentru geamuri, de la sistemul audio si cele de pe volan. E destul de incomod sa stai sa bajbai dupa butoane, in loc sa fii atent la drum, mai ales intr-un BMW.
Pe drum
Si uite c-am ajuns si la partea mai interesanta, comportamentul pe strada. Initial, cand am auzit ca o sa avem motorul de 2 litri pe motorina, n-am crezut ca o sa fie cine stie ce. Iar in momentul in care m-am urcat la volan si-am pornit motorul, eram si mai convins de asta. Dar n-a fost chiar asa. Da, in primul rand, motorul este incredibil de zgomotos (si nu un zgomot placut, ca la masinile puternice, ci un zgomot pur si simplu…tare). Iar cand depasesti 140-150 km/h, ai impresia ca masina urmeaza sa-si dea duhul in orice moment. Dar daca te iei numai dupa astea, te inseli, pentru ca excluzand “zbieratul” motorului, masina se comporta foarte corect pe drum. Cei 177 de cai ai motorul, combinati cu cutia Steptronic (foarte bine “raportata”) si cu transmisia integrala xDrive, sunt suficienti pentru un drum rapid si fara belele. Am mers pe traseul Campulung-Rucar-Bran pe o ploaie infernala si, chiar si la viteza mai ridicata, masina sta impecabil pe drum. E drept, au fost vreo doua viraje care au “dezmortit” sistemele de siguranta, dar chiar si asa, ai senzatia de control tot timpul.
In oras, cea mai misto chestie vis-a-vis de masina asta sunt dimensiunile. Desi pare maricica si ai loc suficient pentru escapade de weekend cu prietenii sau concedii cu familia (bagaje included), te descurci de minune in oras cu ea. Nu are dimensiunile unui SUV si, intr-un furnicar ca Bucurestiul, n-ai nici o treaba in a te strecura sau a parca. Cel mai curios am fost insa cum se simt denivelarile, mai ales ca avem destule. Ei bine, BMW a reusit un compromis destul de bun, zic eu, intre sport si confortabil. Simti gaurile, denivelarile, liniile de tramvai, dar nu atat de tare ca intr-o masina normala de strada. Iar pe munte, am urcat-o pe niste bolovanisuri (ce-i drept, nu cu 60 km/h), si X1 s-a tinut foarte bine, si pe noi odata cu ea. Singurul aspect care m-a surprins un pic, a fost consumul. Pe o distanta de vreo 800 de kilometri (jumatate in Bucuresti, jumatate in afara) am avut o medie de 9.6. Da, stiu, nu este foarte mult, dar ma asteptam la mai putin de la un motor de 2 litri pe motorina. Stiu ca masina e mai grea, dar pe 330xd am avut acelasi consum, la o putere mai mare cu 70 de cai.
Concluzii
Ca si X6, desi la prima vedere pare o struto-camila, BMW X1 face foarte bine ceea ce ar trebui sa faca. Adica in cazul asta sa te poarte linistit si fara batai de cap zi de zi prin oras, dar sa-ti si permita cate o aventura de weekend, in siguranta,in afara drumurilor asfaltate. Parerile despre look sunt subiective (mie, cel putin, nu mi se pare hidoasa), interiorul e BMW, deci aproape perfect, iar comportamentul, pe drum si in afara lui, e aproape ireprosabil.
Ne-a placut:
– interiorul cu piele alba si lemn;
– sa-l conducem in oras si mai ales in afara, pe drumuri virajate;
– cutia de viteze cu rapoarte bine proportionate;
– sistemul audio;
– trapa panoramica face toti banii;
– suportul de pahare 🙂
Nu ne-a placut:
– pretul destul de piperat: modelul de baza pleaca de la 28.000 de Euro, iar modelul testat costa 40.000 (preturi fara TVA), adica intra binisor peste X3;
– motorul cam zgomotos;
– n-am avut iDrive;
– butoanele pentru ferestre, cele de pe volan si comenzile de la sistemul audio neluminate.
Date tehnice:
Greutate: 1650 kg
Motor: 4 cilindri, 2.0 litri (1996 cmc), 177 CP (133 kW) la 4000 rpm si 350 Nm cuplu, intre 1750 si 3000 rpm
Performante: 0-100 km/h in 8.4 secunde, viteza maxima 205 km/h
Consum (urban/extraurban/combinat): 7.0 / 5.1 /5.8 (litri la suta de km)
Ca de obicei, multumim lui Alex Seremet de la BMW Romania!
Nu l-am vazut in realitate, dar din poze seamana mai mult cu un Subaru Outback decat cu Audi Allroad. Subaru e la fel, nici break si nici suv. La Allroad se vede ca deriva dintr-un break si ca este mai inaltat.
Dar nu asta este important. Ciudata faza ca pare sa isi dea duhul de la 140 km/h in sus, 1650 kg la 177cp nu e chiar submotorizare.
@DavE Nu-si dadea duhul, asa doar se auzea (motorul zgomotos). Masina se duce foarte usor pana la 180, iar viteza maxima pe care-am atins-o a fost undeva pe la 210.
am condus şi eu un X1, însă în varianta 2.3xd despre care nu pot avea decât cuvinte de laudă. cred că era varianta full options, pentru că am avut posibilitatea să mă joc şi cu sistemul iDrive şi cu sistemul de bluetooth al maşinii.
ce m-a impresionat foarte mult la maşina asta a fost modul în care abordează curbele. în test drive am mers pe un drum de ţară din apropierea Piteştiului, unde nu cred că aş fi avut curaj să intru cu ~ 100 km/h dacă eram la volanul altei maşini. cum spuneam şi la mine pe blog, dacă aş fi avut un pahar de apă în mână, nu mi-ar fi fost teamă c-o să-l vărs.
nu ştiu dacă a fost din cauza sonorizării sau a discuţiilor aprinse din maşină, însă eu şi cei care au mai fost cu mine nu prea am sesizat zgomotul motorului. totuşi, la capitolul putere pot să spun că i-am băgat în scaun pe pasageri cu câteva demaraje mai nervoase, deci la capitolul putere, X1 nu mi se pare o maşină leneşă (evident, varianta testată de mine, nu ştiu exact cum se descurcă x1 2.0xd).
oricum, per total X1 mi se pare o maşină extraordinară (pentru mine). e suficient de mare cât să-mi permit să plec cu prietenii la schi, avem loc să punem echipamentele şi bagajele pentru un weekend şi nu mi-ar fi frică să urc cu ea la Rânca sau la Păltiniş. e puternică, e comodă şi atrage privirile chiar şi celor fără permis :))
Nici asta nu-i lenes, doar ca motorul este foarte zgomotos. In rest, ai dreptate, o masina foarte reusita.
O masina echilibrata per total , la capitolul confort in schimb sunt unele lipsuri care nu ar trebui sa se regaseasca la pretul de la care porneste, cel mai deranjant e ca scaunele din fata varianta stock sunt destul de inguste si nu prea confortabile o fi targetul X1 adolescenti si femei in jur de 50 – 55 kg testat pe alte 2 persoane care aveau in jur de 60 kg (am zis ca poate 83 kg cat am eu e prea mult) mi-au zis acelasi lucru nu sunt prea confortabile, poate optiunea cu scaune sport ar fi mai buna.