Saptamana trecuta, la invitatia Michelin, am participat la Stockholm, la ceea ce a fost finalul Michelin Performance Tour Spring 2012. Ce a insemnat Michelin Performance Tour Spring 2012 ? Un test. Un test facut de catre Michelin, impreuna cu cei de la Dekra. Pe scurt, pentru ca o sa va povestesc intr-un articol separat despre ce a fost vorba, cei de la Michelin si-au dorit un test de rezistenta cu noile lor anvelope Michelin Energy Saver +, evident, testul facandu-se comparativ cu cei de la concurenta. 3 luni a durat testul, au fost acoperiti 30.000 km si 25 de tari europene. Insa, asa cum spuneam, voi reveni intr-un alt articol cu toate detaliile acestui test. Pana atunci, as vrea sa va povestesc despre Michelin Total Performance, urmand ca intr-un alt articol sa va vorbesc si despre noile Michelin Energy Saver + si Michelin Agilis +.
O „vorba” spune ca „Michelin vinde performanta, nu cauciuc”. Si sa stiti ca au dreptate, numai daca m-as referi la testul pe care l-am facut anul trecut la Valencia, atunci cand au lansat noul Michelin Primacy 3. De ce incearca sa puna accent pe acest aspect? Pentru ca, desi multi (mai ales in Romania) nu pun accent pe asta, o anvelopa este singura „parte” dintr-o masina care intra in contac cu solul. De aceea, si din punctul meu de vedere, o anvelopa are un rol extrem de important, indiferent ca vorbim de siguranta, longevitate, consum de combustibil si, de ce nu, chiar de zgomotul pe care-l face.
Atunci cand te urci la volan, trebuie sa te asiguri ca totul merge perfect pentru a ajunge in siguranta la destinatie. Din acest „tot” fac parte si anvelopele, care joaca in tot acest „film” trei roluri importante: sustin greutatea masinii, au grija ca franarea sa se faca asa cum trebuie si „conduc” masina acolo unde vrei tu. Sigur, acestora li se alatura si alte lucruri importante: franarea, indiferent ca vorbim despre cea pe suprafete ude sau uscate, manevrabilitatea, consumul. Plus ca anvelopele nu au doar grija de tine, ci si de cel din fata ta, fie ca vorbim despre o masina, fie ca vorbim despre un pieton. Poate de aceea Michelin imbunatateste in mod continuu o anvelopa, pentru ca performantele sa fie dintre cele mai bune.
Mai multe detalii si filmulete in continuare
Cum s-ar „traduce” munca pe care acestia o depun pentru a face o anvelopa performanta? Iata cateva cifre care spun totul:
-600 de milioane de euro sunt alocate anual pentru cercetare si dezvoltare
-exista un singur centru tehnologic, care lucreaza impreuna cu alte 3 centre de pe 3 continente (America de Nord, Asia si Europa),
-6.000 de oameni lucreaza in cercetare si dezvoltare, dintre ei facand parte ingineri, chimisti, tribologisti (tribologia este ramura ingineriei mecanice care se ocupa de studierea tehnologiei interactiunii dintre doua suprafete in contact, in miscare relativa), acusticieni si chiar specialisti in agricultura,
-mai exact, 350 este numarul meseriilor implicate in procesul de cercetare si dezvoltare,
-140.000 de ore de simulare se fac in fiecare luna,
-11 miliarde de operatiuni sunt generate de catre computere in fiecare secunda,
-1.500.000 de masuratori se fac in fiecare an,
-75.000 de teste se fac in fiecare an,
-40.000 este numarul de teste care se fac intr-un an cu masinile,
-1.8 miliarde de kilometri sunt acoperiti anual prin diverse teste
-98 milioane de kilometri sunt facuti pentru a testa anvelopele pentru automobile, 18 milioane de km pentru camioanele de mici dimensiuni si 360 milioane de km pentru camioanele de tonaj.
Ce parere aveti? Impresionant, nu? Ei bine, fiecare client in parte are asteptarile sale de la o anvelopa, cei de la Michelin incearcand sa acopere toate aceste aspecte. Incearca sa combine cat se poate de bine siguranta, consumul de combustibil, emisiile de carbon, longevitatea. Si reusesc. Daca ar fi sa va dau doar un exemplu, as lua economia de combustibil. Un plin din 5 este consumat de catre anvelope. In cazul Michelin, daca m-as referi la Michelin Energy Saver +, durata de viata a unei anvelope este de 45.000 de kilometri, iar economia de combustibil in toata aceasta perioada este de 200 litri. Acum, imaginati-va ca aveti o companie de taxi, sau aveti o flota de masini pentru diverse activitati. Va las sa faceti singuri calculele… 🙂
Trebuie sa mai stiti ca un cauciuc este unul dintre cele mai „muncite” lucruri de pe o masina. Sufera deformari pe care nu vi le imaginati, rezista la temperaturi crunte, trebuie sa tina masina pe sosea, uneori, „duce in spate” greutati greu de crezut. Cateva exemple? Iata: la 80 km/h, fiecare componenta din zona benzii de rulare are la dispozitie mai putin de 1 milisecunda pentru a ghida vehiculul, pentru a accelera sau pentru a frana, apoi, atunci cand treceti peste o groapa sau o bordura, unele zone ale anvelopei se vor deforma cu mai mult de 150 %. Sau, vara, daca afara sunt 30 de grade, temperatura anvelopei va fi de 80 de grade. Si nu in cele din urma, atunci cand soferul vireaza brusc pentru a ocoli un obstacol, greutatea pe anvelopa pe exteriorul curbei creste cu mai mult de 500 kg. De aceea va spuneam mai sus ca Michelin incearca sa acopere toate aceste lucruri, imbunatatind anvelopele, astfel incat acestea sa lucreze in favoarea noastra, astfel incat sa reziste la toate „muncile” la care sunt supuse.
Ca sa intelegem cat mai bine ce inseamna o anvelopa si ca sa constientizam cat mai bine la ce ne ajuta, Michelin ne spune ca exista aproximativ 200 de materiale care intra in componenta unei anvelope, aici enumerand doar elastomerii, plastifiantii, aditivii chimici, agenti de ranforsare cum ar fi metalul sau diverse materialele textile. Toate aceste materiale se imbina perfect pentru a crea o anvelopa eficienta, toate aceste elemente sunt combinate pentru ca performanta sa-si spuna cuvantul indiferent ca vorbim despre anvelope de vara sau iarna, indiferent ca vorbim despre anvelope pentru micile sedan-uri, pentru masinile sport, pentru SUV-uri sau pentru vehiculele comerciale. Evident, ma refer la anvelopele Primacy, Energy, cele Pilot si cele Agilis.
2 thoughts on “Michelin Total Performance – De ce, cum, cat…”
Comments are closed.