Lansata intr-o noua generatia, anul trecut, Seria 7 este ‘nava amiral’ a celor de la BMW si, desi am condus modelul 750i, la inceputul verii, am fost foarte curiosi sa-l vedem cum se comporta si atunci cand, sub capota, e un diesel, si nu oricare, ci cel mai puternic diesel din gama BMW. Asa ca sa vedem cum a fost:
Exterior
Desi lansat anul trecut, noua serie 7 inca nu ‘impanzeste’ strazile, asa ca inca il admiram de fiecare data cand il vedem. Dupa generatia anterioara, care, dupa parerea mea, a fost un mare esec (din toate punctele de vedere), actuala Serie 7 vine ca o gura de aer curat. Desi inca pastreaza robustetea (si nu in sensul bun) generatiei anterioare, cei de la BMW au reusit sa fluidizeze liniile mai mult si sa-i dea un aspect mai “uman”. Cand o vezi (si mai ales cand te urci la volan), ai impresia ca ai de-a face cu o ditamai barca, si nu cu o masina cu care se presupune ca vrei sa abordezi traficul, mai mult sau mai putin aglomerat, din oras. Totusi, spre deosebire de barca anterioara, asta noua arata mult mai mult a salupa de viteza 🙂
De fapt, cred ca BMW a vrut sa incerce un compromis intre sportiv si elegant, chestie care le-a cam iesit. Primul lucru care mi-a sarit in ochi a fost partea din spate, care mi se pare foarte, foarte reusita. Farurile sunt foarte elegante (cu ‘mini-neoanele’ deja caracteristice fundurilor BMW), oarecum in contrast cu cele doua tevi de esapament, care te atentioneaza ca sub capota e o mica herghelie. Desi partea din fata nu m-a dat pe spate la prima vedere, nu poti sa nu remarci botul imens, impins in fata, iar primul lucru care iti vine in minte este imaginea unui rechin.
Interior
Cum ziceam mai devreme, prima senzatie pe care o ai cand ai intrat in masina, este ca tocmai te-ai urcat la bordul unei salupe. Te simti ca un mic imparat, si senzatia asta este foarte interesanta 🙂 Totusi, la prima vedere, esti un pic dezamagit. De ce? Pentru ca te asteptai, ca macar la varful lor de lance sa vezi ceva deosebit la plansa de bord. Spre exemplu, la Mercedes, daca te trezesti din somn intr-un S Class, imediat iti dai seama unde esti, nu trebuie sa te dai jos din masina ca sa vezi daca nu-i E sau C. Ei bine, la BMW, in afara de finisarile de rigoare (impecabile), bordul urmeaza aceleasi linii ca la seriile junioare. O fi asta unul dintre motivele pentru care BMW a avut cele mai bune rezultate, dintre producatorii de lux, anul trecut, dar isi pierde orice sentiment de “I’m special”. Si cand dai 113,000 de Euro pe o masina de calibrul asta, cam vrei sa te simti special.
In schimb, atunci cand vezi dotarile, iti dai seama imediat despre ce vorbesti: scaune Confort incalzite, ventilate, ajustabile electric si cu memorie (atat pentru pasagerii din fata, cat si pentru cei din spate), butoane de control cu incadrare ceramica, scaune spate cu masaj, cele mai misto insertii de lemn pe care le-am vazut pana acum sau afisajele digitale pentru clima si pentru computerul de bord (integrate foarte elegant). Iar daca la 750i ne-am rupt mainile inchizand portierele, modelul pe care l-am testat acum avea functia Soft-Close, adica usi magnetice (atat la portiere, cat si la portbagaj), foarte utila cand ai ditamai portierele. Ce mi-a mai placut, este ca a fost a doua masina (dupa MINI Cooper S Cabrio) care are controalele pentru cruise control pe volan (in loc de clasica manetuta, din spatele volanului). E foarte fun, te simti ca pe PlayStation, pentru ca, la un moment dat, poti regla viteza doar din butoane, nefiind nevoie sa mai apesi nicio pedala. Si, sa nu uitam, poate cea mai importanta dotare…are suport de pahare!
In rest, iDrive-ul e iDrive, adica foarte usor de folosit si la indemana, cu exceptia navigatiei, care desi costa vreo 2000 de Euro, este complet inutila in Romania. In schimb, a fost o functie pe care am vazut-o prima oara la xDrive Tour-ul de acum cateva saptamani si pe care abia asteptam s-o vad in actiune, si anume Night Vision. Ce face treaba asta? Pe scurt, sistemul scaneaza cu infrarosii si, in functie de caldura pe care o detecteaza, iti afiseaza ce se intampla in fata ta, pe sosea. Cu cat un obiect/corp este mai cald, cu atat apare mai alb. Si mai face o chestie foarte desteapta, adica detecteaza pietoni. In momentul in care unul e periculos de aproape de traiectoria ta, displayul face niste flashuri galbene, care-ti atrag atentia. Initial, desi e super fun, mi s-a parut ca-ti distrage atentia foarte tare, dar dupa ce te obisnuiesti cu el, devine foarte, foarte util noaptea, pe soselele din Romania, unde sunt o gramada de betivi “nesemnalizati” care merg noaptea, pe sapte carari, pe marginea drumului.
In spate n-am mers decat cateva sute de metri, dar parerea celor care au mers mai mult (inclusiv a mea) e ca se vede ca e genul de masina la care pasagerii din spate sunt la fel de importanti (daca nu chiar mai importanti) ca cei din fata. Ai controale pentru clima, pozitia scaunului, masaj, sistemul de entertainment, loc de casti pentru fiecare si inclusiv ecrane in scaunele din fata, unde fiecare pasager din spate isi poate pune un film (din pacate n-am avut si posibilitatea receptiei de posturi TV, cum era la X6). La un moment dat, poti seta inclusiv sa ai tu tot controlul iDrive-ului (adica soferul doar sa conduca si sa nu se bage el peste muzica ta).
Pe sosea
Ei bine, daca o buna parte dintre cele de mai sus le observasem si la 750i, curiozitatea cea mai mare era cum o sa se comporte masina pe drum. Sub capota ‘munceste’ un motor bi-turbo de 3 litri, cu 6 cilindri in linie (cel mai puternic diesel de la BMW), care dezvolta 306 CP (225 kW) intre 1.500 si 4.400 rpm si un cuplu de 600 Nm la 1.500 rpm. Desi nu-i putin, totusi trebuie tinut cont ca masina are 2 tone jumatate, adica nu e vreo subnutrita. Dar 740d-ul nu dezamageste. Intr-adevar, nu te simti Michael Schumacher la volan, dar puterea e suficienta pentru aproape toate nevoile. Nici nu simti cand urca spre 210-230 km/h, dar ca sa ajunga la viteza maxima (limitata electronic la 250 km/h), se chinuie un pic. Dar rar se intampla sa ai nevoie de vitezele astea, asa ca la viteze normale, de pana in 130-140 km/h masina se descurca impecabil.
Tinuta de drum e impecabila si, de departe, cea mai misto chestie este Dynamic Drive, care ofera 4 moduri de condus, Comfort, Normal, Sport si Sport+. Ai un buton (foarte la indemana :D), de unde selectezi unul dintre aceste moduri, si ai diferite: setarile cutiei de viteze, raspunsul acceleratiei atunci cand apesi pedala, gradul de rigiditate al directiei, setarile suspensiilor si controlul stabilitatii si al tractiunii. Daca intre Confort, Normal si Sport sunt diferente, dar nu extrem de mari, distractia adevarata incepe cand selectezi Sport+ fara controlul tractiunii. Practic, in momentul ala, nu mai ai activa decat o mica, mica, mica componenta de DSC (Dynamic Stability Control), un fel de ingeras pazitor care are grija sa nu fii prea idiot si sa te infigi in vreun copac. Dar, in rest, esti de capul tau. Iar cand masina nu are nici xDrive, deci doar tractiune spate, atunci tin’te bine! E destul de impresionant sa vezi un tanc de 2 tone jumatate care face drifturi si ‘donuts’ aproape la fel de usor ca o Honda S2000. Si apropo de manevrabilitate, in afara faptului nu e cea mai usor de parcat masina (spre exemplu a fost destul de dificil de gasit un loc in parcarea subterana de la Howard Johnson, unde oricum am ocupat doua locuri, pana la urma), BMW 740d e destul de agila in trafic, fiind foarte usor de manevrat pe spatii mici.
Pe de alta parte, atunci cand n-ai porniri sinucigase, selectezi modul Comfort si 740d-ul devine un mic yaht pe roti. Rulezi linistit, fara zgomot, si poti chiar s-o iei de-a dreptul pe camp, ca tot nu simti vreun hop. La un moment dat aluneci chiar inspre prea multa relaxare, cand te cam ia somnul. Dar nu-i nimic, ca trebuie sa te trezesti repede, pentru ca o sa fie nevoie sa…pui motorina. Bineinteles, 740d, ca un BMW care se respecta, vine cu pachetul EfficientDynamics, chiar si cu Brake Energy Regeneration (energia eliberate la franare nu se pierde ci este directionata spre baterie), dar desi in specificatiile oficiale sunt niste cifre, consumul mixt pe care l-am avut a fost undeva la 14 litri la suta de kilometri (cam 1000 de kilometri condusi, jumatate in Bucuresti, jumatate pana aproape de Braila si inapoi). Mult, putin? Fata de 6.8 cat apare la BMW pe site, pare foarte mult. Intr-adevar, nici putin nu e, dar cand stai si te gandesti ca masina are 2 tone jumatate, 306 cai si se misca cum se misca, deodata nu mai pare chiar atat de mult.
Concluzii
Desi nu avem termeni de comparatie deocamdata (nu am condus nici Audi A8, nici Mercedes S Class sau Lexus LS), dar in momentul in care conduci o masina de 95.622,77 Euro, fara TVA (indiferent de clasa), te astepti cam la ce-i mai bun. Ceea ce 740d-ul iti si ofera. Dotari de top, performante foarte bune (nu extraordinare, dar suficiente), consum decent si manevrabilitate excelenta fac din masina asta o optiune serioasa pentru cine este in target. Nu e pentru noi, dar pentru altii s-ar putea sa fie excelenta.
Ne-a placut:
– calitatea finisajelor de la interior;
– Dynamic Drive, mai ales modul Sport+;
– Night Vision;
Nu ne-a placut:
– navigatia e varza in Romania;
– lipsa de identitate a plansei de bord;
– desi imbracat in piele, volanul este foarte subtirel.
BMW 740d specifications:
Greutate: 1,950 kg
Motor: 3.0 litri, 6-cilindri (2,993 cmc), 225 CP (306 kW) la 4,400 rpm si cuplu de 600 Nm la 1,500-2,500 rpm
Performante: 0-100 km/h in 8.4 seconds viteza maxima 250 km/h, limitata electronic
Consum (oras/extraurban/combinat): 9.0 / 7.5 / 6.9 (litri la 100 km)
Ca de obicei, multumim lui Alex Seremet de la BMW Romania!
Recent Comments