Noul sistem european de etichetarea a anvelopelor

  • Scris de pe 20 Jun 2012 in Diverse
  • 5 Comentarii
  • Stiti, nu stiti, eu trebuie sa va spun cateva cuvinte despre noul sistem european de etichetarea a anvelopelor, sistem care va intra in vigoare incepand cu 1 Noiembrie 2012. Ce vrea Uniunea Europeana sa faca prin intermediul acestui sistem ? Simplu: sa imbunatateasca siguranta, eficienta economica si ecologica a trasnportului rutier. Mai exact, vor exista trei tipuri de clasificari inscriptionate pe anvelope: una din punctul de vedere al eficientei energetice in functie de rezistenta la rulare (care influenteaza in mod direct consumul de carburant), cea de a doua din punctul de vedere al aderentei pe carosabilul umed si cea de a treia din punctul de vedere al zgomotului exterior facut la rulare.

    Si ca sa intelegem mai bine despre ce-i vorba, haideti sa va dau ca exemplu Michelin, pentru ca in cazul lor stiu despre ce discutam. In cazul Michelin, toata gama de anvelope de vara comercializate incepand cu 2010, se incadreaza in clasa A de performanta din punctul de vedere al aderentei pe carosabil umed, fie ca vorbim despre Michelin Energy Saver +, de Michelin Primacy 3, de Michelin Pilot Super Sport sau Michelin Pilot Sport 3. Apoi, gama de anvelope Michelin Energy Saver + se incadreaza in clasele B/C de performanta atunci cand vine vorba despre eficienta energetica, la fel si Primacy 3, care se incadreaza in clasa C de performanta. Si ca sa intelegeti despre ce e vorba, majoritatea gamelor de anvelope sport se incadreaza in clasa E de performanta.

    Nu in cele din urma, daca ne referim la zgomotul produs la rulare, toate gamele de anvelope de vara se incadreaza in limitele care intra in vigoare incepand cu Noiembrie 2016 (cel mult doua linii negre). Ca sa fiu si mai bine inteles, sa va explic pe scurt ce inseamna aceste liniii negre. Teoretic, pe anvelopa pot fi maxim 3 linii negre. Ei bine, daca pe o anvelopa o sa vedeti 3 linii negre, inseamna ca este o anvelopa cu cea mai slaba performanta, zgomotul emis fiind peste cel emis de viitorul standard, dar sub nivelul maxim autorizat in present. Daca pe o anvelopa vedeti 2 linii negre, inseamna ca zgomotul emis de anvelopa se incadreaza in limitele care urmeaza sa intre in vigoare, iar 1 linie neagra inseamna ca nivelul de zgomot emis de anvelopa este cu 3 decibeli sub nivelul legal care urmeaza sa fie implementat.

    Si cum la noi in Romania nu avem doar vara, sa trecem nitel si la anvelopele de iarna. Anvelopele de iarna Alpin se incadreaza in clasa C din punctual de vedere al aderentei pe carosabil umed, dar si in clasa E de performanta din punctual de vedere al rezistentei la rulare, toate aceste anvelope fiind concepute pentru rularea in conditii de siguranta, fie ca vorbim de carosabil acoperit cu zapada, gheata sau zapada topita.

    Sigur ca baietii de la Michelin se gandesc si la vehiculele utilitare… De aceea, in vara asta o sa apara si noua gama Michelin Agilis +, anvelopa care primeste calificativul B din punctul de vedere al aderentei pe carosabilul umed, calificativul C in ceea ce priveste eficienta energetica, doua linii negre corespunzatoare zgomotului la rulare, plus un randament kilometric sporit.

    Bun ! Am vazut, in mare, ce ofera Michelin atunci cand vine vorba despre etichetare. E clar… strategia lor se concentreaza pe proiectarea si fabricarea unor anvelope care sa puna toate lucrurile prezentate mai sus intr-un mixer, sa amestece bine si sa iasa niste anvelope care sa ofere siguranta pe carosabil umed si uscat, in linie dreapta si in viraje, dar si eficienta energetica si randament kilometric sporit, astfel incat, costul total al exploatarii unui vehicul sa ajute cat se poate de mult consumatorul.

    Tot ei sunt si cei care explica noua reglementare, astfel incat sa fie clar pentru toata lumea. Daca o sa va uitati atent, o sa observati pe piata anvelope care difera foarte mult. In sensul ca unele au o durata de exploatare dubla fata de altele sau anvelope care pot fi rulate cu un an in plus fata de celelalte. Iar Michelin ofera ceea ce vedeti in imaginea de mai jos.

    Si acest lucru il veti putea vedea afisat pe eticheta care va fi lipita pe anvelope incepand cu 1 Noiembrie 2012. Eticheta este asemanatoare celor lipite in prezent pe aparatura electrocasnica si, asa cum va spuneam mai sus, veti putea vedea cum sta acea anvelopa la partea de rezistenta la rulare (clase A-G), cum se comporta pe carosabilul umed (clase A-G) si care este nivelul de zgomot (masurat in decibeli). Indiferent de anvelopele despre care vorbim (autoturism, vehicul utilitar sau camioane fabricate dupa 1 Iulie 2012), incepand cu 1 Noiembrie 2012 eticheta trebuie lipita pe toate anvelopele. Plus ca informatiile trebuie atasate la factura emisa, permitand astfel utilizatorului sa inteleaga mai bine anvelopele si sa le compare pe baza celor 3 criterii.

    Cam asta-i… Si daca inca nu ati inteles bine ce inseamna Eficienta energetica a anvelopei, Aderenta si distanta de franare pe carosabil umed sau Zgomotul la rulare, va las mai jos cu restul detaliilor din comunicatul de presa. 🙂

    Nu vreau sa termin articolul fara sa multumesc lui Razvan Diaconu de la Michelin pentru invitatie si pentru felul in care, ca de fiecare data, are grija, alaturi de colegii lui, ca totul sa iasa perfect ! 🙂

    Prezentare detaliata a celor trei criterii de performanta incluse pe noua eticheta

    Primul criteriu: Eficienta energetica
    Rezistenta la rulare
    La fiecare rotatie, anvelopa se deformeaza la contactul cu solul, iar compusii care intra in componenta anvelopei se incalzesc. Prin reducerea incalzirii, se poate reduce consumul de carburant si, implicit, nivelul emisiilor de gaze de sera. Forta care ajuta vehiculul sa inainteze este cunoscuta sub numele de „rezistenta la rulare”. Aceasta se masoara prin cantitatea de energie consumata pentru deplasarea vehiculului pe o anumita distanta. Rezistenta la rulare este responsabila pentru 20% din consumul de carburant al vehiculului. Cu alte cuvinte, aceasta inseamna ca un rezervor din cinci este consumat de anvelope. Prin reducerea rezistentei la rulare, eficienta energetica este vizibil imbunatatita, nivelul emisiilor scade, iar acest lucru permite conducatorilor auto sa cheltuiasca mai putin pentru carburant. Clasa unei anvelope se masoara cu ajutorul unei masini speciale, care determina coeficientul de rezistenta la rulare al anvelopei respective.
    Un litru de benzina consumat elimina in atmosfera 2,3 kg CO2 si fiecare litru de motorina elimina 2,65 kg.

    Eficienta energetica a anvelopei
    Eficienta energetica este exprimata printr-un coeficient calculat prin impartirea rezistentei la rulare la sarcina la care este supusa anvelopa pe durata testului. Pe noua eticheta, eficienta energetica va fi simbolizata de o litera pe o scala colorata, similara celor existente pe etichetele care insotesc aparatura electrocasnica sau vehiculele noi, aflata sub pictograma standard pentru eficienta energetica stabilita de Uniunea Europeana.
    Exista sapte clase de eficienta, de la A (cea mai eficienta) la G (cea mai putin eficienta), diferenta dintre acestea insemnand ca un set complet de anvelope din clasa A poate reduce consumul de carburant (si emisiile de carbon) cu pana la 7,5% comparativ cu un set complet de anvelope din clasa G.
    Standardele pentru clasele de eficienta energetica sunt foarte stricte, in special pentru anvelopele mai mici, lucru care face posibila imbunatatirea fiecarei game de anvelope.

    *Performante masurate conform metodelor de testare specificate in Reglementarea europeana (CE) 1222/2009, modificata prin (CE) 228/2011 si (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.

    Al doilea criteriu: Aderenta pe suprafete umede
    Distanta de franare pe carosabil umed
    Distanta de franare este masurata conform unei proceduri standard, prin compararea anvelopei supusa testului cu o anvelopa de referinta definita in standard. Raportul dintre cele doua distante (anvelopa testata/anvelopa de referinta) determina clasa de aderenta pe carosabil umed care este inclusa pe eticheta. Ca si in cazul rezistentei la rulare, exista sapte clase de performanta privind aderenta pe carosabil umed, de la A (cea mai performanta) la G (cea mai putin performanta). Desi rezultatele pot varia in functie de vehicul si de conditiile meteo, distanta de franare corespunzatoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A poate fi cu pana la 30% mai scurta decat distanta de franare corespunzatoare unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope din clasa G. Aceasta inseamna aproximativ 18 metri* in cazul franarii de urgenta a unui vehicul care se deplaseaza cu 80 km/ora. Dar siguranta implica mai mult decat acest criteriu de performanta. Strategia Michelin se concentreaza pe conceperea si fabricarea de anvelope sigure in toate conditiile de rulare, pe suprafete uscate si umede, la deplasarea in linie dreapta sau in viraje.

    **Performante masurate conform metodelor de testare specificate in Reglementarea europeana (CE) 1222/2009, modificata prin (CE) 228/2011 si (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC (2008) 2860.

    Al treilea criteriu: Zgomotul la rulare
    Deoarece anvelopele contribuie la zgomotul din trafic, un neajuns major, noua eticheta indica nivelul de zgomot la exterior si nu nivelul de zgomot perceput in interiorul vehiculului. Valoarea masurata este indicata in decibeli (dB) si, vizual, prin una, doua sau trei linii negre, in functie de nivelul de zgomot reglementat prin standardul european. Trei linii negre inseamna ca nivelul de zgomot se incadreaza in limita actuala, doua linii negre inseamna ca zgomotul se afla cu 3dB1 sub limita actuala, anvelopa fiind de doua ori mai silentioasa decat standardul si o linie neagra inseamna ca nivelul de zgomot se afla cu 6dB sub limita actuala, anvelopa fiind de patru ori mai silentioasa decat standardul.

    Metode de testare si responsabilitatile constructorilor de anvelope

    Constructorii de anvelope trebuie sa realizeze testele de performanta conform procedurilor si standardelor, astfel:
    • Rezistenta la rulare se masoara pe masini speciale, intr-un laborator. Va fi aplicata o procedura care sa permita alinierea laboratoarelor utilizate de constructorii de anvelope cu laboratoarele organizatiilor independente de testare, cum ar fi UTAC si TÜV SÜD Automotive.

    • Aderenta pe carosabil umed se masoara in aer liber, pe o pista, prin comparatie cu o anvelopa de referinta, fie pe un vehicul, fie pe o remorca de test. Testele se realizeaza pe acelasi tip de suprafata, cu o pelicula de apa avand aceeasi adancime (1,0 mm ±0.5 mm pentru anvelope pentru turisme). Temperatura mediului ambiant depinde de categoria de anvelope, anvelopele de vara fiind testate la temperaturi cuprinse intre 5° si 35°C, iar anvelopele de iarna la temperaturi cuprinse intre 2° si 20°C.

    Pentru a reflecta mai bine conditiile reale de utilizare, Michelin a ales sa efectueze testele la temperaturi reprezentative pentru conditiile climatice europene, respectiv 7°C pentru anvelopele de iarna pentru turisme si vehicule utilitare si 20°C pentru anvelopele de vara.

    • Zgomotul anvelopelor este masurat in cadrul unui test special. Deoarece nivelul de zgomot depinde in mod direct de viteza de deplasare, tipul suprafetei pe care ruleaza anvelopa si temperatura mediului ambiant, testul se realizeaza la o viteza de deplasare a vehiculului de 80 km/ora, in conditiile meteo definite in standard (viteza vantului, temperatura, etc.).

    Etichetele postului: , , , , , ,

    Trackback-uri/Pingback-uri

    Lasa un comentariu

    Nume (obligatoriu)

    Email (obligatoriu)

    Website

    Comentariul tau