Drive Test: Citroen C4 1.6 THP 155 CP – Eleganta frantuzeasca

Desi discutam despre o masina cu un motor facut in colaborare cu cei de la BMW, e destul de ciudat sa cobori dintr-un MINI Cooper S si sa te urci intr-un Citroen C4. Pentru ca asta s-a intamplat. Cand am ajuns de la Timisoara, am lasat MINI-ul si am luat in teste noul Citroen C4 2011. Chiar daca eu mi-am schimbat complet optica in ceea ce priveste Citroen (adica spre bine), tot am avut o strangere de inima. Ei bine, cu foarte putine minusuri, nu a fost asa. Noul Citroen C4 e o masina excelenta, la care, pe masura ce mai treceau cativa kilometri, mai descopeream ceva care sa ma faca sa spun “wow! Imi place… Chiar imi place!”.

Imi e greu sa fac o comparatie intre noul C4 si C4 by Loeb, model testat in urma cu un an. As putea spune ca n-au nicio legatura una cu cealalta, daca ar fi sa fac referire cel putin la partea de imagine. Noul Citroen C4 este cu totul altceva. Intr-adevar, by Loeb era si o editie oarecum limitata, deci nu prea avem ce sa discutam.

Am testa un C4 cu motor in patru cilindri, de 1.6 litri, care reuseste sa dezvolte 155 CP la 6.000 rpm si un cuplu de 240 Nm, disponibil de la 1.400 rpm, motor cuplat la o cutie pilotata in sase rapoarte. La cutie voi reveni, ca aici avem ceva probleme, insa pana acolo as vrea sa mai stiti faptul ca masina poate ajunge la 100 km/h in 8.7 secunde si la viteza maxima de 214 km/h. Probabil deja v-at invatat cu stilul meu de condos, nu ma intereseaza sa verific aceste cifre, insa ma intereseaza manevrabilitatea, stabilitatea si, la sange, consumul. Despre cel din urma, putin mai tarziu. 🙂

Pana la consum, sa vorbim putin despre felul in care se comporta masina. In cateva cuvinte, masina se conduce incredibil de usor, insa nu are nimic care sa te faca sa exclami “wow”. Sta bine pe sosea, virajele nu vor fi o problema chiar daca incerci sa le abordezi foarte putin si peste limita “bunului simt”, multumita suspensiei se comporta frumos si pe drumuri de tara, fie ele pietruite sau nu. Insa, avem o mica problema la trasmisie. Asa cum va spuneam, modelul testat de mine are o cutie automata in sase rapoarte. Padele in spatele volanului. Ce-ti poti dori mai mult? Mai ca te simti in vreo sportiva (fara sa scriu vreun nume). 🙂 Cu toate astea, cutia nu se comporta asa cum te-ai astepta. Ce am vrut eu? Treceri line in trepte. Retrogradari mai usoare cand ai nevoie de forta pentru a depasi. N-am avut nimic din toate astea. Sau nu asa cum m-am asteptat. Ca sa fiu mai clar, daca as fi avut un pahar plin cu apa in suport, la trecerile in trepte, as fi pierdut ceva apa. In sensul ca si tu ca sofer sau pasager, vei fi tras putin din spatarul scaunului in momentul in care se schimba viteza, fie ca se face automat, fie ca o faci tu din padele. Ca o concluzie mica, desi avem parte de un motor excelent, cutia ii strica “valsul” pe care acesta incearca sa-l faca, impiedicandu-l.

Inainte de a-l si lauda, sa va mai spun inca un lucru la care nu stam chiar foarte bine: consumul. Amicii de la Citroen spun asa: avem in oras 8.5 litri/100 km, afara 5.1 litri/100 km si un mixt de 6.4 litri/100 km. Nici de aceasta data n-a fost sa fie. Eu am facut 717 km. 320 km cu o viteza medie de 63 km/h si un consum de 7.3 litri/100 km, 123 km in oras, cu 25 km/h si un consum de 10.8 litri/100 km, iar la intoarcere, inca 275 km, cu o medie de 70 km/h si 7.0 litri/100 km. Una peste alta, am acoperit cei 717 km cu 7.8 litri/100 km si o viteza medie de 51 km/h. Nu e foarte rau, dar nici bine. Insa tinand cont ca discutam despre un benzinar, e ok.

Si daca avem ceva probleme la cutia de viteze si partea de consum, toate celelalte lucruri prezente pe masina vor acoperi aceste neajunsuri. Vizibilitatea nu este unul dintre lucrurile de care ar trebui sa-ti faci probleme atunci cand esti intr-un Citroen C4. Fie ca esti soferul, fie ca esti unul dintre pasageri si te bucuri de view-ul de care ai parte. Pentru ca discutam atat despre clasicele oglinzi retrovizoare, dar si despre suprafetele vitrate, inclusiv despre plafonul din sticla, care atunci cand arde soarele, se poate acoperi in cativa pasi. Pentru ca acesta se inchide treptat. Acelasi plafon este de ajutor, uneori, si soferului. Chiar daca nu ai parte de un parbriz Zenith asa cum aveai la Citroen C3, si care te ajuta pe la semafoare, plafonul transparent face acelasi lucru. Deci daca te nimeresti putin mai aproape de trecerea de pietoni si ai plafonul acoperit, nu trebuie sa-ti faci griji. Deschide-l putin si vei avea luminile semaforului chiar deasupra ta. 🙂

Tot aici, pentru ca discutam despre ceea ce te ajuta la manevrele pe care le faci, ar mai fi senzorii de parcare, fie ca sunt cei fata, fie ca sunt cei spate. Insa, ce m-a dat putin pe spate, este sistemul de avertizare la unghi mort montat in retrovizoare. Asta e unul dintre lucrurile despre care va spuneam ca le descopeream pe masura ce numarul de kilometri facuti crestea. Ce face acest sistem? Dupa cum bine stim toti, exista ceea ce se cheama “unghi mort”, adica momentul in care nu vezi o masina in totalitate, indiferent in ce oglinda retrovizoare te-ai uita Pentru acest moment a fost inventat semnalizatorul de “unghi mort”. Ce face acesta? In momentul in care o masina se afla in locul in care n-o vezi, vei fi avertizat printr-un semnal luminos. Adica, mai pe intelesul tuturor, un beculet portocaliu se va aprinde in oglinda in acel moment. 🙂

Design-ul exterior al masinii nu te da pe spate, insa in momentul in care intri, situatia se schimba. Si aici ma refer nu doar la imagine ci si la materialele folosite pentru modelul testat de mine. Indiferent ca vorbim despre bord, consola centrala, scaune sau alte alea. Totul arata si este facut excelent! Comenzile sunt puse in asa fel incat sa nu te intinzi prea mult dupa ele, plansa de bord arata foate bine, in special noaptea, iar daca ar fi sa fac referire doar la indicatoarele de bord, pot spune ca acesta poate fi setat sa lumineze exact in culoarea pe care ti-o doresti. Ma rog…nu chiar in toate culorile, dar ai de unde alege. Pe langa toate acestea mai gasim aer conditionat bizonal, bancheta spate rabatabila asimetric, Bluetooth si conexiune USB, cotiera cu spatiu de depozitare (in care veti gasi si o priza de 220 V), alt spatiu de depozitare pozitionat in consola centrala si care este mai mult decat incapator, geamurile laterale si luneta sunt fumurii, oglinda retrovizoare interoara electrocromata, volan reglabil pe inaltime si adancime.

Noul C4 masoara 4.329 mm lungime, 1.789 mm latime, 1.491 mm inaltime si are un ampatament de 2.607 mm. Capacitatea portbagajului este de 408 litri, ceea ce, credeti-ma, dupa ce te “muti” dintr-un MINI, este o binecuvantare. 🙂 Deci nu cred ca e cazul sa va mai spun ca 4 persoane, cel putin, vor merge lejer indiferent ca vorbim de mare sau munte. 🙂

Trecem si la siguranta. Si aici avem destul de multe chestii de mentionat. Alaturi de sistemul de avertizare a unghiului mort despre care va vorbeam, noul Citroen C4 mai este echipat cu ABS, AFU, EBD, ESP, airbag-uri frontale, laterale si cortina, centuri de siguranta pretensionate in 3 puncte, senzorii de parcare fata/spate, sistemul de masurare a locului de parcare disponibil, lumini de zi si faruri adaptive. Si la partea de lumini trebuie sa va spun ca sta excelent. Intamplarea a facut sa ajung acasa seara, deci am folosit foarte mult luminile. Indiferent ca eram pe faza de intalnire, faza lunga, cu sau fara proiectoare, ceilalti care veneau din sens opus, au fost vadit deranjati de luminile lui C4. As putea spune ca le-au considerat stresante. 🙂

Na, ca am ajuns la pret. Doare putin, dar asta e. 🙂 Versiunea Exclusive pe care am testat-o eu, costa la baza 21.200 euro cu tot cu TVA. Daca ne apucam si adaugam culoarea Rouge babylone, tapiteria din piele, pavilionul panoramic vitrat, pachetul Hifi cu sistem de navigatie My Way si amplificator, pachetul de siguranta 2 (cu supraveghere unghi mort, faruri Xenon si detectorul presiunii din pneuri) si jantele de 17 inch, dupa ce tragem linie, vom avea de scos din buzunar 26.722 euro cu TVA.

Ce mi-a placut? Mai tot. Confortul, plafonul transparent, scaunele foarte comode si care pot fi reglate exact asa cum iti doresti, bordul, multitudinea spatiilor de depozitare, dar si motorul benzina pe care cu greu il auzi.

Ce nu mi-a placut? Cred ca e evident din articol: transmisia (pe care as scoate-o fara probleme), consumul si, daca mai e cazul sa spun, pretul.

Concluzii: este o masina reusita, care se adreseaza familiei cu cel mult 2 copii, cu o motorizare bine aleasa. Si asa cum spuneam, chiar daca avem mici lacune la consum si transmisie, tot ce are masina pe ea, acopera aceste goluri. E o masina in care m-am simtit foarte bine si la volanul careia simteam ca ma aflu dintotdeauna. Asadar, daca nu esti omul pe care-l deranjeaza consumul, nu sta pe ganduri. Cumpar-o! Dar treci pe manuala. 🙂

Ca intotdeauna, multumirile se indreapta catre Laura Antonov si Paula Olteanu de la Citroen Romania!

Etichetele postului: , , , , , , ,

Trackback-uri/Pingback-uri

Lasa un comentariu

Nume (obligatoriu)

Email (obligatoriu)

Website

Comentariul tau