BMW xDrive Live marcheaza 25 de ani de tractiune integrala BMW

Au trecut 25 de ani de la lansarea primului BMW care avea tractiune integrala. 25 de ani. Frumoasa varsta. Unde s-a ajuns? Pai in ziua de azi, cand fiecare al patrulea BMW vandut in lume este echipat cu xDrive, dar si in Romania, unde X5 si X6 domina piata SAV-urilor premium, procentul de automobile echipate cu xDrive ajungand la 75%.

Stiti cate modele din gama dispun de tractiune integrala? V-ati pus vreodata intrebarea asta? Ei bine, nu mai putin de 53. De la familia BMW X, pana la Seria 3, Seria 5 si Seria 7. Iar incepand cu luna aceasta, intreaga familiea mai crescut cu 2 motorizari, mai exact BMW X3 (xDrive30d si xDrive28i) si BMW Seria 5 Sedan si Touring (530d xDrive şi 535i xDrive).

Si pentru ca anul acesta, asa cum spuneam, se implinesc 25 de ani de tractiune integrala, BMW xDrive Live Tour ofera celor interesati oportunitatea de a experimenta in 4 discipline cam despre ce e vorba si cu ce „se mananca” xDrive. Este vorba despre raspunsul sistemului in viraje, sau abilitatea acestuia de a raspunde intr-un timp foarte scurt in cazul ruperii aderentei. Apoi, pilotul Claudiu David, a carui experienta in campionatul Mondial de Raliuri nu poate fi contestata, va arata ce se intampla cu un vehicul dotat cu sistem xDrive in situatii limita, la viteze foarte mari, deci cam care e treaba cu siguranta si controlul.

Una peste alta, la Bucuresti si Sibiu ar putea exista aproximativ 700 potentiali clienti care se aduna din intreaga tara pentru a testa masinile echipate cu acest sistem, ultima etapa urmand a se desfasura la Sibiu pe 1 si 2 Aprilie, pe Bulevardul Corneliu Coposu.

Pana atunci, va las cu o mica istorie BMW xDrive extrasa din comunicatul de presa.

Sursa BMW

Istoria BMW xDrive

1985 a fost anul în care tracţiunea integrală a fost disponibilă în premieră la BMW Seria 3. În prezent, BMW utilizează transferul puterii către cele două punţi nu doar pentru a optimiza tracţiunea pe suprafeţe cu aderenţă scăzută şi în condiţii meteo dificile, ci şi pentru a îmbunătăţi performanţele dinamice în viraje. Distribuţia variabilă a cuplului cu până la 100% pe oricare dintre punţi poate să corecteze orice tendinţă sub- sau supra-viratoare apărută în abordarea unui viraj.

Cea mai nouă versiune a sistemului BMW xDrive de tracţiune integrală îndeplineşte această misiune mai bine ca niciodată. Combinarea sistemului de tracţiune integrală cu Integrated Chassis Management (ICM / gestiunea integrată a şasiului) înseamnă că orice situaţie de pe şosea poate fi recunoscută şi evaluată pentru a permite ca intervenţiile de control necesare să fie executate proactiv, înainte ca automobilul să piardă aderenţa. Acestea pot fi exercitate fie doar prin intermediul xDrive, fie prin combinarea sistemului cu Dynamic Stability Control (DSC / Controlul Dinamic al Stabilităţii) sau Performance Control (disponibil opţional pentru BMW X1 şi BMW X3). Puterea este transmisă rapid şi cu mare exactitate acolo unde este necesar, astfel încât conducătorul să se bucure de comportamentul pe care îl aşteaptă de la un model BMW – chiar şi atunci când abordează viraje foarte dinamice.

Spre deosebire de alţi producători care folosesc transmisia integrală în special pentru a combate deficitul de aderenţă al modelelor cu tracţiune faţă, BMW reglează sistemul xDrive astfel încât să furnizeze agilitatea specifică tracţiunii spate.
De-a lungul ultimilor 25 de ani, tracţiunea integrală BMW s-a dezvoltat de la o opţiune, iniţial limitată doar la anumite modele, la un element care se regăseşte aproape pentru întreaga gamă. La momentul când a fost lansată, odată cu a doua generaţie a gamei BMW Seria 3, tracţiunea integrală era oferită exclusiv în combinaţie cu motorul pe benzină, cu şase cilindri dispuşi în linie (capacitate 2,5 litri), care producea 126 kW/171 CP. Astăzi, sistemul xDrive poate fi comandat pentru BMW Seria 3 împreună cu cinci versiuni de motorizări de 4 şi 6 cilindri, diesel sau benzină.

Lansat în 1985, modelul BMW 325iX dispunea de tracţiune integrală permanentă şi transfera puterea motorului către puntea faţă şi cea spate într-un raport fix de 37:63. Cu începere din 1988, clienţii puteau comanda şi o variantă Touring a modelului BMW 325iX. În total, până în 1993, au fost vândute peste 30 000 unităţi echipate cu acest sistem.

Trei ani mai târziu s-a consemnat introducerea tracţiunii integrale şi în gama BMW Seria 5, alături de lansarea sistemelor electronice de control care gestionau distribuţia puterii. Sistemul nou dezvoltat dispunea de ambreiaje multidisc, care puteau fi controlate automat şi în mod continuu pentru a varia distribuţia cuplului între cele două punţi. În condiţii ideale acest raport era de 36:64 între puntea faţă şi cea spate. Iniţial, un ambreiaj multidisc controlat hidraulic a fost folosit la puntea spate, dar acesta a fost înlocuit ulterior de sistemul de frânare cu control electronic. Atunci când analiza situaţia de condus, unitatea de control a sistemului de tracţiune integrală lua în calcul semnalele transmise de ABS cu privire la viteza roţilor, turaţia motorului şi starea frânelor.

Încă de la început, sistemul de tracţiune integrală ce echipa BMW 525ix – model ce dispunea de un motor pe benzină, cu şase cilindri în linie care atingea 141 kW/192 CP – a dovedit că este un concept superior celor existente la concurenţă. Sistemul controlat electronic a permis reacţii foarte rapide şi precise care au dus la un comportament neutru şi sigur în condiţii dificile pe drumuri ude sau acoperite de zăpadă. Prima gamă BMW Seria 5 cu tracţiune integrală a fost disponibilă în variantele Sedan şi Touring şi a fost vândută în aproximativ 10 000 de exemplare.
Crearea segmentului Sports Activity Vehicle (SAV) a deschis noi dimensiuni pentru transmisia integrală. BMW a înregistrat un succes uimitor la lansarea în 1999 a acestui concept inovator de automobile.

BMW X5 a atras atenţia clienţilor printr-un nivel de performanţe dinamice care nu mai fusese atins de vreun alt automobil din segmentul off-road. Caracteristicile sistemului de tracţiune integrală BMW îndeplineau şi aceste priorităţi. Puterea motorului era distribuită într-un raport fix de 38:62 între puntea faţă şi cea spate prin intermediul unui angrenaj planetar, în timp sistemele Dynamic Stability Control (DSC / Controlul Dinamic al Stabilităţii), Automatic Differential Brake (ADB-X) şi Hill Descent Control (HDC / Controlul Coborârii în Pantă) – aflate în dotarea standard – echipau BMW X5 atât pentru un condus sportiv, cât şi pentru provocările în regim off-road.

Din momentul în care au fost puse bazele segmentului SAV prin succesul înregistrat de BMW X5, BMW începea să îşi construiască o poziţie de lider şi în acest domeniu. Tracţiunea integrală a devenit disponibilă încă o dată, cu începere din anul 2000, pentru BMW Seria 3 – de această dată în combinaţie cu două motoare pe benzină şi o versiune diesel.

În 2004, BMW a introdus conceptul Sport Activity Vehicle într-un alt segment de piaţă. Cu dimensiuni mult mai compacte decât modelul BMW X5 şi cu un comportament mult mai agil, BMW X3 s-a dovedit cu adevărat inovator şi a rămas singurul automobil premium din clasa lui timp de mai mulţi ani.

Noua dezvoltare a sistemului xDrive de tracţiune integrală, care debuta pe BMW X3 şi, odată cu acesta şi pe BMW X5, dispunea de un diferenţial central cu ambreiaj multidisc controlat electronic, conectat cu sistemul de control al stabilităţii DSC. Acesta îi permitea să furnizeze o platformă de neegalat pentru distribuţia puterii care putea fi ajustată continuu în funcţie de necesităţi. În premieră, situaţia de condus putea fi analizată pe baza vitezei roţilor, dar şi prin utilizarea datelor oferite de sistemul DSC (sistemul de control al stabilităţii care măsoară parametrii precum acceleraţia, unghiul direcţiei sau acceleraţiile laterale). xDrive devenea singurul sistem de tracţiune integrală inteligent, controlat electronic.

Spre deosebire de sistemele convenţionale de transmisie integrală, care mai degrabă reacţionează la roţi ce patinează deja, xDrive poate identifica, încă din fază incipientă, orice tendinţă de comportament sub-virator sau supra-virator şi să contracareze prin reglarea automată a distribuţiei transmisiei.

De-a lungul anilor care au urmat, nu doar cele două modele din gama BMW X au beneficiat de pe urma acestui concept de distribuţie rapidă şi exactă a puterii, ci şi modelele BMW Seria 5 Sedan şi Touring sau BMW Seria 3. Cu începere din 2005, variante de tracţiune integrală au fost introduse atât pe cea de-a cincea generaţie a gamei BMW Seria 3, cât şi pe cea de-a cincea generaţie a gamei BMW Seria 5, lansată cu puţin timp înainte.

Peste 600.000 de unităţi din prima generaţie a modelului BMW X3 au fost vândute în lumea întreagă, înainte de a se preda ştafeta noului model în 2010. Cu puţin timp înainte, BMW X5, ajuns deja la a doua generaţie (ce debuta în 2006), a trecut de pragul de un milion de unităţi.

Potenţialul extraordinar al ambelor concepte de modele BMW X şi tehnologia xDrive s-au extins de atunci sub forma unui nou val de inovaţii. Noi segmente au fost încă o dată deschise cu BMW X6 şi BMW X1.

La BMW X1 şi noua generaţie BMW X3, xDrive poate fi comandat în combinaţie cu Performance Control, sistem care îmbunătăţeşte suplimentar agilitatea automobilului. Pentru a asigura o virare rapidă şi precisă, impulsuri de frânare bine calculate sunt trimise roţii spate de pe interiorul curbei, exerciţiu combinat cu o creştere simultană a puterii motorului. BMW X6 este echipat standard cu Dynamic Performance Control (Controlul Dinamic al Performanţelor), sistem care oferă o posibilitate şi mai mare de ajustare a distribuţiei cuplului.

Sistemul se combină cu xDrive pentru a oferi cea mai captivantă expresie a plăcerii de a conduce un automobile din acest segment. Dynamic Performance Control utilizează distribuţia variabilă a cuplului pe puntea spate pentru a permite agilitate şi stabilitate la parametri excepţionali în viraje, chiar şi în cazul unor modificări bruşte de sarcină sau la frâna de motor. Sistemul beneficiază la maxim de flexibilitatea xDrive care poate transfera până la 100% din cuplu pe puntea spate. Astfel, în situaţii limită, mulţumită Dynamic Performance Control, tot cuplul poate fi transferat pe roata spate, din exteriorul virajului, pentru un comportament dinamic fără egal.
Interacţiunea dintre xDrive şi Dynamic Performance Control poate fi experimentată deosebit de intens cu ajutorul modelelor BMW X5 M şi BMW X6 M. Primele automobile sport superperformante cu tracţiune integrală produse de BMW M GmbH sunt propulsate de un motor cu opt cilindri, cu tehnologie M TwinPower Turbo, care dezvoltă 408 kW/555 CP.

Pe lângă progresul impresionant al familiei BMW X, lista de modele cu tracţiune integrală s-a extins considerabil pentru întreaga gamă. Acum, sistemul xDrive este disponibil pentru versiunile Sedan, Touring şi Coupe de la BMW Seria 3, pentru un total de 15 variante de motorizări. Toate modelele BMW Seria 5 Gran Turismo pot fi comandate cu sistemul xDrive, în timp ce trei versiuni BMW Seria 7 sunt disponibile cu tracţiune integrală: BMW 750i xDrive, BMW 750Li xDrive şi BMW 740d xDrive. Sistemul se regăseşte şi la BMW Seria 5 Sedan şi Touring, de asemenea pentru trei variante de motorizări: 530d xDrive, 535i xDrive (disponibil numai pentru Sedan) şi 550i xDrive.

Author: Sorin Grumazescu

1 thought on “BMW xDrive Live marcheaza 25 de ani de tractiune integrala BMW

Comments are closed.