Cum se fabrica noul BMW Seria 6 Cabrio

Ati vrea sa stiti cum se fabrica un BMW Seria 6 Cabrio? Bine… „cum se fabrica” e mult spus. Dar iata mai jos cateva cuvinte, imagini si un video cu procesul de productie al noului model lansat de BMW. In primul rand trebuie sa stiti ca masina se fabrica la uzina Dingolfing, pe aceeasi linie de asamblare cu BMW Seria 7 si BMW Seria 5 Touring, Sedan si Gran Turismo.

Dar s-o luam usurel. Uzina la care se fabrica masina a fost initial fabrica de componente, apoi, in 1973 a devenit uzina destinata productiei complete de automobile. Pana acum, la Dingolfing au fost produse peste 7 milioane de masini. Primul BMW Seria 6 a iesit de pe linia de productie in 1976, cea de a doua generatie a fost produsa tot acolo, iar Seria 6 Cabrio 2004 tot de pe aceasta linie a iesit

Unul din avantajele importante asupra calitatii si eficientei productiei, este faptul ca toate modelele pe care le aminteam mai sus, au componente si procese comune. Designul flexibil al sistemelor de productie permit uzinei sa-si adapteze constant combinatia de produse la fluctuatiile cererii de pe piata. Piesele care au design de baza identic, pot fi modificate cu usurinta pentru a se potrivi diferitelor modele pe care urmeaza sa fie asamblate. Si am si doua exemple: cadrul puntilor este conceput ca un element comun pentru toate modelele, dar sistemele de prindere difera in functie de ecartamentul automobilului. Apoi, sistemul de aer conditionat cuprinde o gama de module care se potrivesc cu cerintele clientilor in cazul tuturor celor trei modele (Seria 6 Cabrio, Seria 5 si Seria 7).

Mai multe detalii si imagini in continuare

Pentru a indeplini incă de la inceput standardele stricte de calitate impuse de BMW, uzina incepe testarea calitatii si a acuratetei dimensiunilor pentru cele peste 800 de componente si module ale caroseriei cu mai bine de un an inainte de startul productiei de serie, prin utilizarea unui model de caroserie exacta ca geometrie. Acest “model-matrita”, a carui masa este de aproximativ trei tone, este realizat, cu o precizie de 0,1 milimetri pe baza datelor de design, dintr-un aluminiu dur, rezistent la contractare.

Pe parcursul colaborarii extinse intre producator si furnizori, parti ale prototipului, urmate ulterior de primele piese “de serie”, sunt instalate pentru testare pe aceasta matrita. Obiectivul este asigurarea unei precizii dimensionale intre componente de la mai multi furnizori pentru productia de serie. Ulterior, furnizorii realizeaza componentele prin utilizarea unor unelte si a unor utilaje de productie dezvoltate si produse de BMW.

Productia se desfasoara dupa doua principii: Just-in-time si Just-in-sequence. Ce insemna asta? Pai inseamna ca toate componentele sunt livrate pe linia de fabricatie in momentl asamblarii, fara a fi nevoie de vreun spatiu de depozitare, iar componentele sunt livrate exact in ordinea pregatirii automobilelor pe linia de fabricatie. Mai mult, toate acestea se intampla pentru toate cele cinci modele aflate simultan in productie.

Apoi, operatiile de asamblare specifice versiunilor cabrio (montarea softtopului sau sistemul de protectie in caz de rasturnare) sunt integrate in linia principala de asamblare. Ca tot vorbeam de softtop, una dintre cele mai importante operatiuni este combinatia dintre montarea si reglajul acestuia. Si pentru aceste componente, procesele de inspectie sunt de tip standard.

Sa trecem putin la caroserie. Noua dezvoltare a tehnologiilor de procesare a aluminiului ajuta si la asigurarea unei formari bune a suprafetei pentru forme sofisticate cum ar fi linia caracteristica de pe usile laterale. Panourile de aluminiu utilizate in structura usilor asigura o mare rigiditate. Tehnicile comune utilizate includ sudare cu laser, legaturi structurale şi nituire.

Tot acum se folosesc procese novatoare in prelucrarea panourilor de otel. De curand s-a facut o investitie de 50 milioane de euro, fiind achizitionate doua prese noi pentru panourile de otel, care acum realizeaza componente de caroserie de o calitate exceptionala. Astfel, BMW a devenit primul constructor auto din lume care utilizeaza o tehnica inovatoare de stantare la cald prin care panourile de otel galvanizat sunt formate la rece, apoi sunt incalzite la o temperatura de peste 900 grade Celsius, dupa care imediat sunt racite la aproximativ 70 grade Celsius si calite. Racirea se efectueaza intr-o presa, prin racire integrata cu apa si dureaza cateva secunde. Această tehnica ofera componentelor o duritate de trei-patru ori mai mare decat cea a panourilor conventionale de otel.

Cea de-a doua presa, este o presa de mare viteza, pentru matritare progresiva si este conceputa pentru a se accentua eficienta producţia şi cea energetică. Prin faptul ca integreaza etape pentru diferite procese, aceasta atinge o eficienta de până la 160 componente pe minut, in 40 de miscari de presare. Pana la 21 de operatiuni sunt realizate simultan, de la stantarea initiala pana la diferite operatiuni de tragere. Panourile de metal sunt introduse in presa direct din colaci si trec progresiv prin aceasta pe masura ce este realizata fiecare operatiune.

In cazul vopsirii, discutam mai intai despre SMC, adica Sheet Moulding Compound. Plasticul termic utilizat pentru aripile fata si compusii cu fibra de sticla turnati in foaie. Acest SMC ofera o formare mai buna a suprafetelor curbate fata de componentele di panouri de otel. Capota portbagajului si husa compartimentului softtopului, pot fi integrate in procesul de vopsire in linie, ceea ce permite ca acestea sa fie montate si vopsite in acelasi timp cu restul caroseriei.

Sursa BMW

Author: Sorin Grumazescu